Miasto:
Typ:
SZKOLENIE
Tryb:
W DNI ROBOCZE
Opłata:
990,- zł od osoby
950,- złCena dla członków

WYKŁADOWCA: DARIUSZ POLAKOWSKI - Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, podyplomowych studiów na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz Uniwersytecie Warszawskim. Wieloletni pracownik organów podatkowych. W okresie pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu trener Ministra Finansów z zakresu podatku VAT, integracji europejskiej, komunikacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi w administracji. Przeprowadził ponad 2 tysiące szkoleń i wykładów z zakresu podatku od towarów i usług, których uczestnikami byli pracownicy organów podatkowych, doradcy podatkowi, pracownicy pionów ekonomiczno – księgowych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek samorządu terytorialnego. Autor lub współautor publikacji związanych z problematyką podatku VAT. Jest osobą wysoce komunikatywną o ogromnym DOŚWIADCZENIU I NIEKWESTIONOWANEJ WIEDZY.

 

 

CEL KURSU ORAZ WYMAGANIA WSTĘPNE DLA SŁUCHACZY:
Celem kształcenia kursu jest kompleksowa analiza konstrukcji i funkcjonowania podatku VAT. Zajęcia organizowane są w formie warsztatów, co pozwala słuchaczom połączyć teorię z praktyką naliczania i rozliczania podatku VAT. Szkolenie kierowane jest do osób, które chcą się zapoznać z podatkiem VAT od podstaw, a także dla tych którzy chcą usystematyzować i ugruntować swoja wiedzę w tym zakresie. W trakcie zajęć omówionych zostanie kilkadziesiąt praktycznych przykładów, z którymi uczestnicy stykają się w życiu zawodowym.
Słuchaczami kursu mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
UCZESTNICY SZKOLENIA:
Osoby zajmujące się zawodowo zagadnieniem rozliczania podatku VAT, księgowi, główni księgowi, kierownicy, zastępcy, biura rachunkowe i doradztwa podatkowego

ORGANIZACJA:

CZAS TRWANIA KURSU:
29 - 30 sierpnia 2024
05 - 06 września 2024
4 dni / 30 godzin lekcyjnych (godzina lekcyjna to 45 minut) / 9:00

Kurs realizowany jest w formie stacjonarnej.

METODY PRACY I MATERIAŁY SZKOLENIOWE:
Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z elementami ćwiczeń praktycznych w formie warsztatów. Stosowane są metody i techniki nauczania skoncentrowane na praktycznych aspektach rozwiązywania problemów. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę.

PLAN NAUCZANIA:

I Dzień (8 h) / 9:00 - 15:30
1. Zwolnienie podmiotowe oraz zasady rejestracji dla celów VAT, terminy rozliczeń
- rejestracja podmiotu, możliwość odmowy rejestracji, odpowiedzialność solidarna pełnomocnika,
- rozszerzenie katalogu przesłanek umożliwiających wykreślenie podatnika z rejestru podatników VAT,
- zwolnienie podmiotowe – limit i wyłączenia,
- omówienie druku zgłoszenia Vat-R
2. Biała lista podatników VAT:
a) zakres danych przechowywanych w rejestrze podatników,
b) możliwości w zakresie weryfikowania wiarygodności kontrahenta,
c) konsekwencje podatkowe dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub na rachunek nieujęty w wykazie - w podatku VAT oraz CIT i PIT,
d) odpowiedzialność solidarna w trybie przepisów ordynacji podatkowej oraz warunki po spełnieniu których instytucja ta nie ma zastosowania,
3. Zakres przedmiotowy – czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT
- dostawa towarów za wynagrodzeniem i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
- świadczenia nieodpłatne: darowizny, poczęstunki w zakładzie pracy (kawa, herbata, ciastka itp.) użycie składników majątku firmy na cele osobiste, bony jednego i różnego przeznaczenia)),
- eksport towarów bezpośredni i pośredni, import towarów ( w tym tryb uproszczony),
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
- import usług, zakup towarów dla których podatnikiem jest nabywca,
- zasady opodatkowania spisu z natury,
- czynności wyłączone spod opodatkowania podatkiem VAT,
4. Miejsce świadczenia
- miejsce świadczenia przy dostawie towarów, w tym kontrakty wielostronne,
- miejsce świadczenia usług (zasady ogólne, usługi budowlane, usługi poligraficzne, najem, dzierżawa, leasing, media),
- miejsce świadczenia przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów,

II Dzień (8 h) / 9:00 - 15:30
5. Obowiązek podatkowy
- moment powstania obowiązku podatkowego - zasady ogólne,
- świadczenia o charakterze ciągłym,
- moment powstania obowiązku podatkowego - zasady szczególne (m.in. usługi budowlane, najmu, leasingu, dostawa mediów)
- „refakturowanie” świadczeń, zaliczki, świadczenia poza terytorium Polski,
- obowiązek podatkowy u podatników rozliczających się wg metody kasowej,
- obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek,
6. Podstawa opodatkowania
- zasady ustalania podstawy opodatkowania (zasada generalna i szczególne przypadki),
- podstawa opodatkowania z tytułu WNT,
- świadczenia złożone, dostawa nieruchomości,
- elementy podstawy opodatkowania przy odwrotnym obciążeniu,
- przypadki w jakich podstawa opodatkowania winna być podwyższona o koszty transportu, opakowań, ubezpieczenia,
7. Stawki podatku VAT
- rodzaje stawek podatkowych,
- zasady stosowania stawki 0% przy eksporcie towarów oraz WDT, wymogi dotyczące dokumentacji,
- zwolnienia przedmiotowe, (usługi szkoleniowe, ochrona zdrowia, dostawa nieruchomości)
8. Zasady i terminy dotyczące wystawiania faktur VAT, kasy rejestrujące
- faktury VAT jako dokumenty rejestrujące wykonanie czynności opodatkowanych,
- zasady i terminy wystawiania faktur,
- faktury korygujące i noty korygujące, duplikaty oraz inne dokumenty uznawane za faktury,
- terminy rozliczenia faktur korygujących zmniejszających i zwiększających wartość sprzedaży,
- paragon jako faktura, faktury elektroniczne,
- refakturowanie i anulowanie faktury VAT, faktury pro-forma, autofakturowanie,
- skutki podatkowe związane z wystawieniem faktury wcześniej niż 30 dni przed wykonaniem świadczenia,
- faktury do paragonów, w jakich sytuacjach dopuszcza się korektę numeru NIP na paragonie,
- faktury dokumentujące świadczenia objęte obowiązkowym mechanizmem płatności podzielonej,
- przy spełnieniu jakich warunków wystawienie faktury rodzi obowiązek odprowadzenia podatku w trybie art. 108 ustawy o VAT,
- KSeF – rejestracja do KSeF, zasady wystawiania faktur ustrukturyzowanych,
- odpowiedzialność karna i karna-skarbowa,

III Dzień (7 h) / 9:00 - 14:45
9. Odliczanie i zwrot podatku
- źródło podatku naliczonego,
- terminy odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupów krajowych, importu usług, WNT, zakupu towarów dla których podatnikiem jest nabywca, faktur metoda kasowa,
- błędnie wystawione faktury a prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- przypadki w jakich nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- zasada neutralności,
- zasada stałości,
- „należyta staranność, dobra wiara”
10. Rozliczanie podatku naliczonego na podstawie struktury sprzedaży
- sposób liczenia wskaźnika i pre-wskaźnika
- korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem środków trwałych, pozostałych zakupów i nieruchomości z zastosowaniem współczynnika,
11. VAT – samochody
a) przypadki w jakich przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego,
b) zasady prowadzenia ewidencji przebiegu,
c) korekta podatku naliczonego związane ze zmianą przeznaczenia pojazdu
d) omówienie druku Vat-26
12. Rozliczenie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym
- terminy zwrotu,
- warunki jakie należy spełnić aby uzyskać zwrot w trybie przyspieszonym,
- sytuacje w jakich organ podatkowy może przedłużyć termin zwrotu.

IV Dzień (7 h) / 9:00 - 14:45
13. Zagadnienia wybrane
a) JPK:
a) Struktura JPK_VAT (JPK V7M; JPK V7K; część ewidencyjna i deklaracyjna).
b) Ewidencja VAT - sprzedaż:
- podstawa opodatkowania poszczególnych rodzajów transakcji,
- data dokonania lub zakończenia dostawy towarów/wykonania usługi lub data otrzymania zapłat,
- dodatkowe kody identyfikujące poszczególne dostawy i usługi (GTU),
- dodatkowe kody identyfikujące transakcje,
- oznaczenia dowodów sprzedaży (WEW, FP, RO).
c) Ewidencja VAT - zakup:
- wartość netto oraz wysokość podatku naliczonego,
- wykazanie faktur dokumentujących WNT, ZTPN i import usług,
- dodatkowe kody identyfikujące transakcje zakupu,
- kody dowodów nabycia (MK, WEW, VAT RR),
d) JPK_VAT a rozliczenie kwartalne.
e) Błędy, pomyłki, zmiany danych w ewidencji VAT - obowiązek niezwłocznej korekty, sankcja za błąd w ewidencji VAT.
f) Faktura do paragonu (termin ujęcia w ewidencji VAT),
g) Zasady i procedura nakładania kar 500 zł za błędy popełnione w JPK_V7M(K),
b) Obowiązkowy mechanizm płatności podzielonej dla wybranych transakcji:
a) lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment,
b) obowiązek posiadania rachunku rozliczeniowego na potrzeby obsługi transakcji objętych obowiązkiem dokonywania zapłaty w systemie split payment,
c) sposób dokonania zapłaty a mechanizm podzielonej płatności,
d) wartość transakcji a mechanizm podzielonej płatności,
e) obowiązkowe oznaczenia na fakturach w związku z MPP,
f) konsekwencje podatkowe za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienie faktury dla transakcji objętej obowiązkowym MPP,
g) obowiązkowy MPP a koszty uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego,
h) możliwość opłacania zaliczki oraz dokonanie jednego przelewu w systemie MPP za więcej niż jedną fakturę,
c) Ulga na złe długi:
a) warunki i zasady stosowania ulgi,
b) orzecznictwo TSUE w tym zakresie
e) Transakcje trójstronne w procedurze uproszczonej
a) warunki jakie należy spełnić aby zastosować uproszczenie,
b) sposób ujęcia w ewidencji i informacji podsumowującej.
f) Składy konsygnacyjne
g) WIS
14. Rozwiązanie przykładu praktycznego zawierającego kilkadziesiąt operacji gospodarczych

W trakcie spotkania omówionych zostanie kilkadziesiąt różnego rodzaju zdarzeń gospodarczych z którymi uczestnicy mają do czynienia w swoim życiu zawodowym.

EFEKTEM KSZTAŁCENIA NA KURSIE BĘDZIE:
1) nabycie i poszerzenie posiadanej wiedzy zawodowej z zakresu naliczania i rozliczania podatku VAT od podstaw,
2) umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
3) umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.

SPOSÓB I FORMA ZALICZENIA:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie § 23 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2175).

DODATKOWE INFORMACJE:
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wroclaw.skwp.pl.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w szkoleniu prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania powyższą tematyką. Forma i termin rozpoczęcia i zakończenia kursu mogą ulec zmianie.

WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@wroclaw.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.

ul. Gen. Józefa Bema 7-9/1A
50-265 Wrocław

tel. 71 343 76 27
tel. 71 344 26 82
kom. 531 012 973
kom. SZKOLENIA 601 792 390 Marzena Brzezińska
kom. SZKOLENIA 537 622 800 Zuzanna Niemasz

biuro@wroclaw.skwp.pl
szkolenia@wroclaw.skwp.pl
kursy@wroclaw.skwp.pl

PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635

Oddział w Jeleniej Górze
ul.1-go Maja 76/1B
58-500 Jelenia Góra

tel.75 64 12 200
kom.603 783 626

szkolenia@jeleniagora.skwp.pl

PKO Bank Polski S.A. 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635

godziny otwarcia biura:
7:30 do 15:30