
Wykładowca: Dorota Łabuda - absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach na kierunku pedagogika oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie - studia podyplomowe na kierunku prawo podatkowe. Były wieloletni pracownik administracji podatkowej w tym wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług przy Sądach Okręgowych w Kielcach i Katowicach posiadający 28 letnie doświadczenie w zakresie prawa podatkowego (podatek od towarów i usług) i prawa proceduralnego (ordynacja podatkowa). Ma status trenera z ramienia Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej. Wieloletni wykładowca kursów i szkoleń, współpracujący między innymi z 14 oddziałami okręgowymi Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Wykładowca Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Kielcach. Jako trener ceniona jest w szczególności za szeroką wiedzę teoretyczną podpartą wieloletnią praktyką urzędniczą, komunikatywność i łatwość nawiązywania kontaktu z uczestnikami.
Czas trwania kursu: 16 godzin lekcyjnych (godzina lekcyjna to 45 minut).
Kurs realizowany jest w formie online.
Cel kursu oraz wymagania wstępne dla słuchaczy:
Celem szkolenia jest przekazanie i usystematyzowanie wiedzy, omówienie niejasności w dotychczas wprowadzonych regulacjach dotyczących podatku od towarów i usług i przygotowanie do prowadzenia VAT według zasad obowiązujących w 2026 roku.
Słuchaczami kursu mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
Uczestnicy szkolenia: Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do jednostek prowadzących ewidencje dla potrzeb podatku VAT – pracowników działów księgowości i podatków, samodzielnych księgowych, głównych księgowych, biur rachunkowych i podatkowych oraz do wszystkich osób zainteresowanych zagadnieniami podatku VAT.
Metody pracy i materiały szkoleniowe:
Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z ćwiczeniami praktycznymi ONLINE, polegających na zdalnym, w czasie rzeczywistym, interaktywnym spotkaniu video z wykładowcą, do którego otrzymują Państwo dostęp za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę.
Opis szkolenia i wymagania sprzętowe:
Uczestnik powinien dysponować komputerem lub urządzeniem mobilnym, z dostępem do Internetu (przeglądarka Google Chrome lub Firefox).
Szczegóły dotyczące wykorzystania i obsługi platformy potrzebnej do szkolenia online otrzymają Państwo po złożeniu formularza zgłoszeniowego.
Plan nauczania:
Dzień pierwszy:
- Zasady podatku VAT i podstawowe pojęcia.
- Definicja podatnika i działalności gospodarczej
- Czynności podlegające opodatkowaniu.
- Katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT:
- dostawa towarów,
- świadczenie usług,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa i nabycie,
- eksport i import towarów
- import usług.
- Zwolnienie podmiotowe z podatku VAT limitowane obrotem 200 000 zł.
- Wyłączenia ze zwolnienia
- Rejestracja podatnika VAT. Biała lista podatników.
- Podatek należny Obowiązek podatkowy.
- terminy powstania obowiązku podatkowego
- transakcje krajowe
- transakcje międzynarodowe
- rozliczenie metodą kasową
- szczególny moment powstania obowiązku podatkowego
- korekty podatku należnego
- terminy powstania obowiązku podatkowego
- Przeliczanie kursów dla potrzeb podatku VAT
- Stawki podatku VAT
- Mechanizm podzielonej płatności – obowiązkowy i dobrowolny. Wniosek o uwolnienie środków z rachunku VAT.
- Podatek naliczony.
- podstawowe zasady i terminy odliczania podatku VAT
- sytuacje, w których podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego.
- zachowanie należytej staranności przy odliczaniu VAT.
- dokumenty będące podstawą do odliczenia podatku VAT.
- rozliczanie pojazdu samochodowego
- korekty podatku naliczonego – niebezpieczeństwa..
- faktura od podmiotu nieistniejącego i niezarejestrowanego – różnice
- Ulga na złe długi u wierzyciela i dłużnika
- Zwroty w podatku VAT: terminy i warunki
- Proporcja
Dzień drugi
- Nowe zasady wystawiania faktur – Krajowy System eFaktur – zagrożenia w biurze rachunkowym
- rodzaje faktur: papierowa, elektroniczna, ustrukturyzowana
- podstawowe zagadnienia dotyczące treści faktury.
- faktury zaliczkowe
- terminy wystawiania faktur.
- faktury i noty korygujące.
- anulowanie faktury.
- Nowe zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży:
- jakie dane należy podawać dla poszczególnych transakcji wymóg księgowania transakcji konkretnym dowodem sprzedaży, kiedy dokument wewnętrzny
- ujmowanie faktur zaliczkowych i korekt, w tym ustrukturyzowanych
- faktury do paragonów oraz faktury uproszczone w ewidencji sprzedaży
- istotna zmiana zasad prezentowania sprzedaży w ramach VAT marża
- księgowanie ulgi na złe długi – wierzyciel
- Ewidencja sprzedaży a plik JPK_V7.
- co kryje się pod oznaczeniami GTU od 01 do 13. Świadczenia kompleksowe.
- paliwa, oleje, odpady i inne towary z załącznika nr 15.
- jak raportować sprzedaż samochodów, części samochodowych i innych pojazdów
- handel metalami a oznaczenia
- nieruchomości
- usługi niematerialne: doradztwo, reklamowe i marketingowe, zarządzania, inne
- usługi transportowe i gospodarka magazynowa
- wyjaśnienie oznaczeń RO, WEW, FP, VAT_RR, MK.
- oznaczanie procedur – co się kryje pod poszczególnymi symbolami: SW, EE, TT_WNT, TT_D, MR_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B_SPV_dostawa, B_MPV_prowizja
- transakcje z podmiotami powiązanymi (TP).
- co kryje się pod oznaczeniami GTU od 01 do 13. Świadczenia kompleksowe.
- Kasy fiskalne jako szczególny rodzaj ewidencji sprzedaży – zmiany w 2025 r.
- Nowe zasady prowadzenia ewidencji zakupu:
- jakie dane należy podawać dla poszczególnych transakcji wymóg księgowania transakcji konkretnym dowodem zakupu, kiedy dokument wewnętrzny
- ujmowanie faktur zaliczkowych i korekt w tym , w tym ustrukturyzowanych
- noty korygujące a system KSeF
- faktury do paragonów oraz faktury uproszczone w ewidencji zakupów
- zasady prezentowania dokumentów zakupów w ramach VAT marża
- księgowanie ulgi na złe długi – dłużnik
- Ewidencja zakupu a plik JPK_V7.
- oznaczenie niektórych rodzajów nabyć,
- obowiązek oznaczania transakcji importu towarów.
- Część deklaracyjna pliku JPK_V 7 - nowe pola.
- wniosek o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym
- zaliczenie zwrotu na poczet innych zobowiązań z poziomu pliku JPK VAT.
- Korekta ewidencji i deklaracji VAT
- korekta wyłącznie części deklaracyjnej lub wyłącznie części ewidencyjnej.
- korekta inicjowana przez organ podatkowy.
- zasady i procedura nakładania kar 500 zł za błędy popełnione w JPK_V7M(K).
- konsekwencje karne-skarbowe nieterminowego złożenia JPK_V7 lub błędów popełnionych w JPK_V7. Czynny żal.
- Likwidacja działalności – obowiązki podatnika.
- Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
Efektem kształcenia na kursie będzie:
- poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych z zakresu podatku od towarów i usług (VAT),
- umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
Sposób i forma zaliczenia:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie § 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2175).
Dodatkowe informacje:
- Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wroclaw.skwp.pl.
- Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
- Potwierdzenie o uczestnictwie w szkoleniu prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
- Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
- Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania powyższą tematyką. Forma i termin rozpoczęcia i zakończenia kursu mogą ulec zmianie.
Warunki płatności:
- Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem. Przedpłaty w wysokości 100% proszę kierować na numer konta: PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
- Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
- Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@wroclaw.skwp.pl Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji.
- Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.