BILANS I PODATKI 2025
Zamknięcie ksiąg rachunkowych jednostek budżetowych i budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz sprawozdania finansowe za 2025 rok
Szkolenie online

O SZKOLENIU
Jeśli pracujesz w finansach lub księgowości albo jesteś liderem odpowiedzialnym za zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz przygotowanie sprawozdania finansowego jednostek budżetowych i budżetu jednostki samorządu terytorialnego — BILANS i PODATKI 2025 jest dla Ciebie.
Szkolenie ma charakter praktyczny i pozwala uczestnikom przygotować się do zamknięcia roku 2025 oraz zrozumieć nadchodzące zmiany podatkowe i rachunkowe na rok 2026.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Terminy: 04.03.2026
Miejsce: online
Czas trwania: 7 godzin lekcyjnych (1 lekcja = 45 minut) 9:00 – 14:45
Forma kursu: online
Zaliczenie: obecność na zajęciach
Zaświadczenie: zgodnie z § 23 ust. 3 Rozporządzenia MEiN z dnia 6 października 2023 r.
Zgłoszenia: tylko online przez formularz zgłoszeniowy
Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń
ZAKRES SZKOLENIA
Zamknięcie ksiąg jednostek budżetowych i budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz sprawozdania finansowe za 2025 rok – 7 godzin
Termin: 04.03.2026

WYKŁADOWCA: Lucyna Hanus - Absolwentka Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, były zastępca Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych właściwego w sprawach rozpoznawanych przez Regionalną Komisję Orzekającą we Wrocławiu. Posiada szeroką wiedzę z zakresu gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Wieloletni i doświadczony wykładowca SKwP.
Tematyka:
- Rachunkowość jednostki, dokumentacja rachunkowości i zakres wytycznych zarządu jednostki samorządu terytorialnego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).
- Dowody księgowe oraz zasady kontroli operacji finansowych i gospodarczych
w jednostkach sektora finansów publicznych. - Błędy powodujące brak rzetelności ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego.
- Czynności zamknięcia ksiąg rachunkowych, rodzaje zdarzeń po dniu bilansowym, błędy oraz zasady ich poprawiania (KSR nr 7).
- Inwentaryzacja – metody, termin, częstotliwość, wyjaśnienia Ministerstwa Finansów.
- Ewidencja środków pieniężnych na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego, w tym: przepływy pieniężne pomiędzy budżetem i jednostką (uzgodnienie i kontrola prawidłowości sald kont rozliczeniowych i środków pieniężnych w drodze), ewidencja dochodów i wydatków oraz przychodów i kosztów w księgach jednostki.
- Wycena i ewidencja aktywów i pasywów jednostki, w tym:
- zasady planowania i rozliczania nakładów inwestycyjnych,
- pierwsze wyposażenie nowego obiektu budowlanego,
- wartości niematerialne i prawne (projekt KRS „Wartości niematerialne i prawne”),
- środki trwałe oraz zobowiązania zaliczane do długu JST spłacanego wydatkami
(m.in. zakup nieruchomości z ceną rozłożoną na raty), - bilansowa wycena należności,
- rezerwy i rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów.
- Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym:
- typowe operacje dotyczące wykonania budżetu,
- bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
- niewygasające wydatki (zasady ewidencji w księgach budżetu JST i jednostki realizującej zadanie, powiązanie danych w sprawozdaniach).
- Sprawozdanie finansowe jednostki i łączne jednostki samorządu terytorialnego, w tym: bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki i minimalny zakres informacji dodatkowej.
- Pytania i odpowiedzi.
CEL KURSU
Celem szkolenia jest:
• omówienie kluczowych zagadnień związanych z zamknięciem roku obrotowego jednostek budżetowych i budżetu jednostki samorządu terytorialnego
• przygotowanie do sporządzenia sprawozdań finansowych

ADRESACI SZKOLENIA
Szkolenie adresowane jest w szczególności do pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej, w departamentach, wydziałach i referatach finansowo – księgowych, biurach jednostek budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych sektora publicznego.
Wymagania wstępne: wykształcenie co najmniej średnie, chęć doskonalenia zawodowego, przestrzeganie zasad etyki zawodowej.

METODY SZKOLENIOWE
• zajęcia wykładowo-seminaryjne z elementami ćwiczeń praktycznych
• analiza przypadków (case study)
• interaktywne spotkanie video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting lub MS Teams
• autorskie materiały w formie elektronicznej
EFEKTY KSZTAŁCENIA
1. poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych z zakresu obowiązków związanych z zamknięciem roku obrotowego oraz sporządzeniem sprawozdania finansowego jednostek budżetowych i budżetu jednostki samorządu terytorialnego
2. umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej
3. umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania
CO WARTO WIEDZIEĆ
1. Zgłoszenie przez formularz = zawarcie umowy i zobowiązanie do zapłaty
2. Wpłata po potwierdzeniu terminu: PKO BP S.A. 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635 (tytułem: imię, nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia)
3. Faktura pro forma – na pisemny wniosek
4. Rezygnacja: pisemnie, minimum 7 dni roboczych przed szkoleniem w formie pisemnej na adres: szkolenia@jeleniagora.skwp.pl
UWAGA!
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian terminu i formy kursu w zależności od liczby zgłoszeń. Nagrywanie zajęć i udostępnianie materiałów jest niedozwolone.
MOŻLIWE DOFINANSOWANIA:
BAZA USŁUG ROZWOJOWYCH (BUR)
•dla pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
•szczegółowe informacje dla poszczególnych województw: LINK
•zgłoszenia należy dokonać za pośrednictwem platformy BUR: LINK
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY (KFS)
•dofinansowanie dostępne dla wszystkich firm (mikro, małych, średnich i dużych), zatrudniających min. 1 osobę na umowę o pracę
•więcej informacji: LINK
