BILANS I PODATKI 2025
Zamknięcie ksiąg rachunkowych fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji pozarządowych za 2025 rok
Szkolenie online

O SZKOLENIU
Jeśli pracujesz w finansach lub księgowości albo jesteś liderem odpowiedzialnym za zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz przygotowanie sprawozdania finansowego fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji pozarządowych — BILANS i PODATKI 2025 jest dla Ciebie.
Szkolenie ma charakter praktyczny i pozwala uczestnikom przygotować się do zamknięcia roku 2025 oraz zrozumieć nadchodzące zmiany podatkowe i rachunkowe na rok 2026.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Terminy: 18.03.2026
Miejsce: online
Czas trwania: 7 godzin lekcyjnych (1 lekcja = 45 minut) 9:00 – 14:45
Forma kursu: online
Zaliczenie: obecność na zajęciach
Zaświadczenie: zgodnie z § 23 ust. 3 Rozporządzenia MEiN z dnia 6 października 2023 r.
Zgłoszenia: tylko online przez formularz zgłoszeniowy
Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń
ZAKRES SZKOLENIA
Zamknięcie ksiąg rachunkowych fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji pozarządowych za 2025 rok – 7 godzin
Termin: 18.03.2026
WYKŁADOWCA: dr Dorota Anna Mikulska – ekonomista, biegły rewident, członek Komitetu Standardów Rachunkowości, członek Krajowego Sądu Dyscyplinarnego Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, sekretarz Regionalnej Rady Regionalnego Oddziału PIBR w Lublinie, wykładowca Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz Centrum Edukacji PIBR. Autor publikacji z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej, twórca autorskich programów szkoleniowych, ekspert wydawnictwa Wolters Kluwer. Posiada bogate doświadczenie w badaniu sprawozdań finansowych, sporządzaniu opinii ekonomiczno-finansowych oraz działalności doradczej i szkoleniowej w zakresie rachunkowości, rewizji finansowej i podatków. Prowadzi własną kancelarię audytorską.
Tematyka:
- Podstawy formalnoprawne i specyfika działalności organizacji pozarządowych
- podstawy prawne działalności organizacji pozarządowych
- specyfika działalności fundacji
- stowarzyszenia zwykłe i stowarzyszenia rejestrowe
- organizacje pożytku publicznego
- status organizacji pozarządowej na gruncie prawa bilansowego - Rachunkowość organizacji pozarządowych
- podstawy prawne i zakres rachunkowości
- zasady (polityka) rachunkowości i ich aktualizacja
- obowiązki kierownika jednostki
- odpowiedzialność za rachunkowość - Inwentaryzacja aktywów i pasywów w organizacji pozarządowej
- cel, terminy i zakres inwentaryzacji
- zasady przeprowadzania spisu z natury
- potwierdzenia sald
- protokoły weryfikacji sald i ich rola - Wymogi formalne i zakres sprawozdania finansowego organizacji pozarządowej
- terminy sprawozdawcze
- postać i format sprawozdania finansowego
- zakres rocznego sprawozdania finansowego
- zasady podpisywania sprawozdania finansowego
- zasady prezentacji danych sprawozdawczych - Bilans organizacji pozarządowej
- aktywa trwałe i aktywa obrotowe
- fundusz własny organizacji pozarządowej
- zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
- uproszczenia w zakresie wyceny - Rachunek zysków i strat organizacji pozarządowej
- działalność statutowa a działalność gospodarcza
- działalność odpłatna i nieodpłatna pożytku publicznego
- prezentacja przychodów i kosztów działalności statutowej
- ustalanie wyniku finansowego - Informacja dodatkowa organizacji pozarządowej, w tym ujawnianie zdarzeń następujących po dniu bilansowym
- Zeznanie CIT-8 w organizacji pozarządowej
- przychody i koszty podatkowe
- wydatki na cele inne niż statutowe
- ustalanie dochodu podatkowego/straty podatkowej i podstawy opodatkowania
- dochody wolne od podatku i ich prezentacja - Badanie, udostępnianie, zatwierdzanie i składanie rocznego sprawozdania finansowego organizacji pozarządowej
- obowiązek badania rocznego sprawozdania finansowego
- umowa o badanie sprawozdania finansowego
- zasady udostępniania sprawozdania finansowego
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego
- składanie rocznego sprawozdania finansowego do KRS - Pozostałe obowiązki sprawozdawcze
- sprawozdanie z działalności fundacji
- sprawozdania merytoryczne i uproszczone sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego
- termin publikacji sprawozdań merytorycznych - Wymogi dotyczące ksiąg rachunkowych – dotychczasowe i nowe
- wymogi dotyczące ksiąg rachunkowych w świetle prawa bilansowego
- obligatoryjne elementy zapisów księgowych
- dodatkowe dane, o które należy uzupełnić księgi rachunkowe
- znaczniki identyfikujące konta ksiąg
- wstępne i ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych
Pytania i odpowiedzi
CEL KURSU
Celem szkolenia jest:
• omówienie kluczowych zagadnień związanych z zamknięciem roku obrotowego fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji pozarządowych
• przygotowanie do sporządzenia sprawozdań finansowych

ADRESACI SZKOLENIA
Osoby odpowiedzialne za rozliczenia zadań zleconych organizacjom pozarządowym, osoby prowadzące rachunkowość NGO (księgowi, skarbnicy), koordynatorzy zadań pożytku publicznego, projektów i zbiórek publicznych, członkowie zarządu stowarzyszeń i fundacji, osoby zobowiązane do kontroli finansowych w NGO.
Wymagania wstępne: wykształcenie co najmniej średnie, chęć doskonalenia zawodowego, przestrzeganie zasad etyki zawodowej.

METODY SZKOLENIOWE
• zajęcia wykładowo-seminaryjne z elementami ćwiczeń praktycznych
• analiza przypadków (case study)
• interaktywne spotkanie video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting lub MS Teams
• autorskie materiały w formie elektronicznej
EFEKTY KSZTAŁCENIA
1. poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych z zakresu obowiązków związanych z zamknięciem roku obrotowego oraz sporządzeniem sprawozdania finansowego fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji pozarządowych
2. umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej
3. umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania
CO WARTO WIEDZIEĆ
1. Zgłoszenie przez formularz = zawarcie umowy i zobowiązanie do zapłaty
2. Wpłata po potwierdzeniu terminu: PKO BP S.A. 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635 (tytułem: imię, nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia)
3. Faktura pro forma – na pisemny wniosek
4. Rezygnacja: pisemnie, minimum 7 dni roboczych przed szkoleniem w formie pisemnej na adres: szkolenia@jeleniagora.skwp.pl
UWAGA!
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian terminu i formy kursu w zależności od liczby zgłoszeń. Nagrywanie zajęć i udostępnianie materiałów jest niedozwolone.
MOŻLIWE DOFINANSOWANIA:
BAZA USŁUG ROZWOJOWYCH (BUR)
•dla pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
•szczegółowe informacje dla poszczególnych województw: LINK
•zgłoszenia należy dokonać za pośrednictwem platformy BUR: LINK
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY (KFS)
•dofinansowanie dostępne dla wszystkich firm (mikro, małych, średnich i dużych), zatrudniających min. 1 osobę na umowę o pracę
•więcej informacji: LINK
