WYKŁADOWCA:
Dorota Łabuda - absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach na kierunku pedagogika oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie - studia podyplomowe na kierunku prawo podatkowe. Były wieloletni pracownik administracji podatkowej w tym wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług przy Sądach Okręgowych w Kielcach i Katowicach posiadający 28 letnie doświadczenie w zakresie prawa podatkowego (podatek od towarów i usług) i prawa proceduralnego (ordynacja podatkowa). Ma status trenera z ramienia Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej. Wieloletni wykładowca kursów i szkoleń, współpracujący między innymi z 14 oddziałami okręgowymi Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Wykładowca Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Kielcach. Jako trener ceniona jest w szczególności za szeroką wiedzę teoretyczną podpartą wieloletnią praktyką urzędniczą, komunikatywność i łatwość nawiązywania kontaktu z uczestnikami.
CEL KURSU ORAZ WYMAGANIA WSTĘPNE DLA SŁUCHACZY:
Celem szkolenia jest przekazanie i usystematyzowanie wiedzy, omówienie niejasności w dotychczas wprowadzonych regulacjach dotyczących podatku od towarów i usług i przygotowanie do prowadzenia VAT według zasad obowiązujących w 2025 roku.
Słuchaczami kursu mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
UCZESTNICY SZKOLENIA:
Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do jednostek prowadzących ewidencje dla potrzeb podatku VAT – pracowników działów księgowości i podatków, samodzielnych księgowych, głównych księgowych, biur rachunkowych i podatkowych oraz do wszystkich osób zainteresowanych zagadnieniami podatku VAT.
ORGANIZACJA:
Czas trwania kursu: 16 godzin lekcyjnych (godzina lekcyjna to 45 minut).
Kurs realizowany jest w formie online.
Opis szkolenia i wymagania sprzętowe:
Uczestnik powinien dysponować komputerem lub urządzeniem mobilnym, z dostępem do Internetu (przeglądarka Google Chrome lub Firefox).
Szczegóły dotyczące wykorzystania i obsługi platformy potrzebnej do szkolenia online otrzymają Państwo po złożeniu formularza zgłoszeniowego.
Metody pracy i materiały szkoleniowe:
Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z ćwiczeniami praktycznymi ONLINE, polegających na zdalnym, w czasie rzeczywistym, interaktywnym spotkaniu video z wykładowcą, do którego otrzymują Państwo dostęp za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę.
PLAN NAUCZANIA:
Dzień pierwszy:
- Zasady podatku VAT i podstawowe pojęcia.
- Definicja podatnika i działalności gospodarczej
- Czynności podlegające opodatkowaniu.
- Katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT:
a. dostawa towarów,
b. świadczenie usług,
c. wewnątrzwspólnotowa dostawa i nabycie,
d. eksport i import towarów
e. import usług. - Zwolnienie podmiotowe z podatku VAT limitowane obrotem 200 000 zł.
- Wyłączenia ze zwolnienia
- Rejestracja podatnika VAT. Biała lista podatników.
- Podatek należny Obowiązek podatkowy.
a. terminy powstania obowiązku podatkowego.
- transakcje krajowe
- transakcje międzynarodowe
b. rozliczenie metodą kasową.
c. szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.
d. korekty podatku należnego - Przeliczanie kursów dla potrzeb podatku VAT
- Stawki podatku VAT
- Mechanizm podzielonej płatności – obowiązkowy i dobrowolny. Wniosek o uwolnienie środków z rachunku VAT.
- Podatek naliczony.
a. podstawowe zasady i terminy odliczania podatku VAT
b. sytuacje, w których podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego.
c. zachowanie należytej staranności przy odliczaniu VAT.
d. dokumenty będące podstawą do odliczenia podatku VAT.
e. rozliczanie pojazdu samochodowego
f. korekty podatku naliczonego – niebezpieczeństwa..
g. faktura od podmiotu nieistniejącego i niezarejestrowanego – różnice - Ulga na złe długi u wierzyciela i dłużnika
- Zwroty w podatku VAT: terminy i warunki
- Proporcja
Dzień drugi
- Nowe zasady wystawiania faktur – Krajowy System eFaktur – zagrożenia w biurze rachunkowym
a. rodzaje faktur: papierowa, elektroniczna, ustrukturyzowana
b. podstawowe zagadnienia dotyczące treści faktury.
c. faktury zaliczkowe
d. terminy wystawiania faktur.
e. faktury i noty korygujące.
f. anulowanie faktury. - Nowe zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży:
a. jakie dane należy podawać dla poszczególnych transakcji wymóg księgowania transakcji konkretnym dowodem sprzedaży, kiedy dokument wewnętrzny
b. ujmowanie faktur zaliczkowych i korekt, w tym ustrukturyzowanych
c. faktury do paragonów oraz faktury uproszczone w ewidencji sprzedaży
d. istotna zmiana zasad prezentowania sprzedaży w ramach VAT marża
e. księgowanie ulgi na złe długi – wierzyciel - Ewidencja sprzedaży a plik JPK_V7.
a. co kryje się pod oznaczeniami GTU od 01 do 13. Świadczenia kompleksowe.
- paliwa, oleje, odpady i inne towary z załącznika nr 15.
- jak raportować sprzedaż samochodów, części samochodowych i innych pojazdów;
- handel metalami a oznaczenia;
- nieruchomości;
- usługi niematerialne: doradztwo, reklamowe i marketingowe, zarządzania, inne.
- usługi transportowe i gospodarka magazynowa.
b. wyjaśnienie oznaczeń RO, WEW, FP, VAT_RR, MK.
c. oznaczanie procedur – co się kryje pod poszczególnymi symbolami: SW, EE, TT_WNT, TT_D, MR_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B_SPV_dostawa, B_MPV_prowizja
d. transakcje z podmiotami powiązanymi (TP). - Kasy fiskalne jako szczególny rodzaj ewidencji sprzedaży – zmiany w 2025 r.
- Nowe zasady prowadzenia ewidencji zakupu:
a. jakie dane należy podawać dla poszczególnych transakcji wymóg księgowania transakcji konkretnym dowodem zakupu, kiedy dokument wewnętrzny
b. ujmowanie faktur zaliczkowych i korekt w tym , w tym ustrukturyzowanych
c. noty korygujące a system KSeF
d. faktury do paragonów oraz faktury uproszczone w ewidencji zakupów
e. zasady prezentowania dokumentów zakupów w ramach VAT marża
f. księgowanie ulgi na złe długi – dłużnik - Ewidencja zakupu a plik JPK_V7.
a. oznaczenie niektórych rodzajów nabyć,
b. obowiązek oznaczania transakcji importu towarów. - Część deklaracyjna pliku JPK_V 7 - nowe pola.
a. wniosek o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym
b. zaliczenie zwrotu na poczet innych zobowiązań z poziomu pliku JPK VAT. - Korekta ewidencji i deklaracji VAT
a. korekta wyłącznie części deklaracyjnej lub wyłącznie części ewidencyjnej.
b. korekta inicjowana przez organ podatkowy.
c. zasady i procedura nakładania kar 500 zł za błędy popełnione w JPK_V7M(K).
d. konsekwencje karne-skarbowe nieterminowego złożenia JPK_V7 lub błędów popełnionych w JPK_V7. Czynny żal. - Likwidacja działalności – obowiązki podatnika.
- Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
EFEKTEM KSZTAŁCENIA NA KURSIE BĘDZIE:
- poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych z zakresu podatku od towarów i usług (VAT),
- umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
SPOSÓB I FORMA ZALICZENIA:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie § 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2175).
DODATKOWE INFORMACJE:
Zgłoszenie na kurs dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wroclaw.skwp.pl.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w kursie prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Realizacja szkolenia uzależniona jest od zainteresowania powyższą tematyką.
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@jeleniagora.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.