WYKŁADOWCA: MARCIN OTRĘBA – doktorant w WSB we Wrocławiu; absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UW oraz studiów podyplomowych na kierunku Podatki w WSB we Wrocławiu; specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz zagadnieniami związanymi z kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej; posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego; wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu; trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej; doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach zajmując się podatkiem od towarów i usług; od 2020 roku związany z Kancelarią Staniek & Partners; od 2010 roku związany z WSB we Wrocławiu, w której prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego; w ramach własnej działalności projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla: US z ramienia CEZMF, WSB, Wektor Wiedzy, Oddziałów SKwP, PTE czy Akademii Kształcenia Kadr; autor licznych publikacji dla biuletynu VAT wydawnictwa INFOR; od 2021 roku adiunkt na Wydziale Finansów i Zarządzania WSB we Wrocławiu.
CEL KURSU ORAZ WYMAGANIA WSTĘPNE DLA SŁUCHACZY:
Celem kursu jest przedstawienie i omówienie najważniejszych zmian w podatku od towarów i usług (VAT), które mają wpływ na funkcjonowanie i sytuację podatników VAT.
Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
UCZESTNICY SZKOLENIA: osoby zajmujące się zawodowo zagadnieniem rozliczania podatku VAT, księgowi, główni księgowi, kierownicy, zastępcy, osoby zajmujące się księgowością i kadrami, osoby prowadzące biura księgowe, rachunkowe, prawne.
ORGANIZACJA:
CZAS TRWANIA KURSU: 7 godzin (godzina lekcyjna to 45 minut).
Kurs realizowany jest w formie stacjonarnej w godz. od 9.00 do 14.45.
W cenę kursu wliczone są materiały szkoleniowe, przerwa kawowa, poczęstunek oraz lunch.
METODY PRACY I MATERIAŁY SZKOLENIOWE:
Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z elementami ćwiczeń praktycznych w formie studiów przypadków. Stosowane są metody i techniki nauczania skoncentrowane na praktycznych aspektach rozwiązywania problemów. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę.
PLAN NAUCZANIA:
I. Zmiany w systemie stawek VAT
- Towary na które zostanie obniżona stawka VAT z 23% do 5%;
- Towary, na dostawy których zostanie podwyższona stawka VAT z 8% na 23%;
- Rozszerzenie stosowania stawki 0%;
- Przedłużenie stosowania stawki 8% na wyroby medyczne dopuszczone do obrotu na podstawie "starej" ustawy;
- Doprecyzowanie zasad stosowania stawki 8%;
- Przedłużenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.
II. Ułatwienia VAT dla małych firm z siedzibą w innym państwie UE.
- Zniesienie zasady rejestracji w celu wypełnienia obowiązków związanych z VAT w innym kraju;
- Zwiększenie konkurencyjne dla małych firm, działających na krajowym rynku;
- Wprowadzenie limitu zwolnienia z VAT dla podmiotów nie posiadają siedziby działalności gospodarczej w innym kraju.
- Obowiązek posługiwania się numerem identyfikacyjnym zawierającym kod EX.
III. Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
- Wprowadzenie możliwości zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w kraju w celu ich wywozu za granicę;
- Wprowadzenie zwolnienia z akcyzy dla samochodów osobowych podlegających profesjonalnej rejestracji, o której mowa w ustawie – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystywanych do celów badawczych lub prac rozwojowych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej;
IV. Pozostałe zmiany które wejdą w 2025 roku
- Zniesienie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi
- Zmiana zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych z rozrywką
- Zmiana zasady korzystania z procedury VAT marża dla dostaw dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków
- Rozszerzenie kompetencji Ministra Finansów w zakresie delegacji dotyczącej schematu JPK (Jednolity Plik Kontrolny) dla podatków dochodowych.
V. Zmiany w zakresie KSeF,
- Obowiązkowy KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych w tym samym czasie;
- Dwa terminy wejścia w życie obowiązkowego KSeF;
- Odroczenie terminu podawania nr KSeF w płatnościach (e-faktury, MPP, VAT-RR);
- Odroczenie terminu kar za nieprzestrzeganie KSeF;
- Odroczenie terminu rezygnacji z drukarek fiskalnych i paragonów uznawanych za faktury;
- Faktury konsumenckie w KSeF;
- Samoidentyfikacja nabywcy i skutki w kosztach podatkowych;
- Podatnicy wykluczeni cyfrowo oraz zmiany w zakresie faktur offline;
- Załączniki do faktur za media, usługi telekomunikacyjne, ramowe zbiorcze faktury dla dostawców paliw;
- Zmiany w strukturze JPK_Faktura
VI . Zagadnienia bieżące
- Faktura wystawiona przez pracownika bez zgody pracodawcy;
- Dodatkowe zobowiązanie w podatku VAT jako przedmiot zabezpieczenia;
- Wykreślenie podatnika z rejestru VAT;
- Stosowanie metody kasowej w związku z podwyższeniem limitu sprzedaży małego podatnika do 2 000 000 euro w ramach tzw. pakietu SLIM VAT3.
EFEKTEM KSZTAŁCENIA NA KURSIE BĘDZIE:
1) poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych dotyczących zmian w ustawie o podatku od towarów i usług (VAT), które mają wpływ na funkcjonowanie i sytuację podatników VAT,
2) umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
3) umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
SPOSÓB I FORMA ZALICZENIA:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie § 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2175).
INFORMACJE DODATKOWE:
Zgłoszenie na kurs dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wroclaw.skwp.pl.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w kursie prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Rezygnacja z uczestnictwa w kursie, wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów przygotowanych i wydanych grupie kursowej w tym okresie materiałów szkoleniowych oraz pokrycia opłaty za czesne w stosunku do zrealizowanych dni zajęć; zwrotów dokonuje się tylko w przypadku rezygnacji nie później niż w ciągu dwóch pierwszych zajęć. Nieobecność bez powiadomienia pisemnego nie zwalnia z konieczności dokonania opłat za udział w kursie.
Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania powyższą tematyką.
Aby wziąć udział w szkoleniu należy wypełnić i wysłać formularz zgłoszeniowy.
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@jeleniagora.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.
MOŻLIWE DOFINANSOWANIA:
BAZA USŁUG ROZWOJOWYCH (BUR)
Dofinansowanie dla pracowników mikro, mały i średnich przedsiębiorstw. Klikając w podany link, można uzyskać informację o dofinansowaniu dla poszczególnych województw: http://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/dofinansowanie
W przypadku chęci skorzystania z tych środków, prosimy o kontakt ze swoim operatorem i dokonanie zgłoszenia na powyższy kurs za pośrednictwem platformy BUR.
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY (KFS)
Z dofinansowania mogą skorzystać wszystkie przedsiębiorstwa (duże, średnie, małe oraz mikroprzedsiębiorstwa), które zatrudniają min. jedną osobę na umowę o pracę.
Więcej informacji na stronie: http://psz.praca.gov.pl/-/55453-krajowy-fundusz-szkoleniowy