Podczas szkolenia przedstawione zostaną nie tylko same zasady wystawiania faktur ustrukturyzowanych i korzystania z systemu KSeF, ale także najczęściej pojawiające pytania i odpowiedzi Ministerstwa Finansów związane z funkcjonowaniem systemu i jego obowiązkowym stosowaniem.
W ramach szkolenia, pod okiem doświadczonego wykładowcy–praktyka, uzyskasz kompleksową wiedzę z zakresu:
- wdrożenia u podatnika Krajowego Systemu e-Faktur,
- wystawiania faktur ustrukturyzowanych,
- nowych pojęć i definicji,
- skutków wprowadzonych zmian w fakturowaniu.
WYKŁADOWCA: MARCIN OTRĘBA – doktorant w WSB we Wrocławiu; absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UW oraz studiów podyplomowych na kierunku Podatki w WSB we Wrocławiu; specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz zagadnieniami związanymi z kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej; posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego; wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu; trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej; doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach zajmując się podatkiem od towarów i usług; od 2020 roku związany z Kancelarią Staniek & Partners; od 2010 roku związany z WSB we Wrocławiu, w której prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego; w ramach własnej działalności projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla: US z ramienia CEZMF, WSB, Wektor Wiedzy, Oddziałów SKwP, PTE czy Akademii Kształcenia Kadr; autor licznych publikacji dla biuletynu VAT wydawnictwa INFOR; od 2021 roku adiunkt na Wydziale Finansów i Zarządzania WSB we Wrocławiu.
CEL KURSU ORAZ WYMAGANIA WSTĘPNE DLA SŁUCHACZY:
Celem szkolenia jest przekazanie słuchaczom informacji dotyczących Krajowego Systemu e-Faktur, związanych z wdrożeniem u podatnika, obowiązków podatników, zasad korzystania z systemu i wystawiania faktur ustrukturyzowanych, skutków wprowadzonych zmian w fakturowaniu, ewentualnych konsekwencji związanych z brakiem wdrożenia systemu w ustawowym terminie.
Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
ORGANIZACJA:
CZAS TRWANIA KURSU: 7 godzin (godzina lekcyjna to 45 minut)/ 9:00 - 14:45
Kurs realizowany jest w formie online.
OPIS SZKOLENIA I WYMAGANIA SPRZĘTOWE:
Uczestnik powinien dysponować komputerem lub urządzeniem mobilnym, z dostępem do Internetu (przeglądarka Google Chrome lub Firefox).
Szkolenie prowadzone jest w formule online, zapewniającej kontakt z wykładowcą (za pośrednictwem kamery) poprzez platformą internetową.
METODY PRACY I MATERIAŁY SZKOLENIOWE:
Proces kształcenia na szkoleniu realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z ćwiczeniami praktycznymi ONLINE, polegających na zdalnym, w czasie rzeczywistym, interaktywnym spotkaniu video z wykładowcą, do którego otrzymują Państwo dostęp za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę, które zostaną przesłane Państwu w formie elektronicznej przed szkoleniem.
Uczestnicy szkolenia: osoby zajmujące się zawodowo zagadnieniem rozliczenia podatku VAT i fakturowania, księgowi, główni księgowi, kierownicy, zastępcy i specjaliści działów logistyki, zakupów i sprzedaży
PLAN NAUCZANIA:
I. Ramy prawne i zasady funkcjonowania KSeF
- Faktury wg Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz wg polskiej ustawy o VAT,
- Postaci faktury przewidziane przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz polskiej ustawy o VAT,
- Faktury ustrukturyzowanej,
- Faktura ustrukturyzowana a faktura elektroniczna,
- Zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralności treści, czytelności treści,
- Wystawienie faktury w ustrukturyzowanej a akceptacja kontrahenta,
- Terminy wystawiania faktur ustrukturyzowanych
II. Dokumenty przetwarzane przez KSeF:
- Proces wystawienia faktury w KSeF,
- Walidacja faktury wysłanej do KSeF w celu wystawienia,
- Informacje dodatkowe w fakturach ustrukturyzowanych oraz załączniki do faktur ustrukturyzowanych (np. protokoły odbioru, warunki dostawy INCOTERMS, nr WZ, adres dostawy, dane odbiorcy innego niż nabywca itp.),
- Weryfikacja uprawnień osoby/podmiotu do korzystania z KSeF,
- Wystawienie faktury w KSeF a zgoda nabywcy,
- Otrzymywanie faktur w KSeF oraz dostęp do faktur wystawionych i otrzymanych w KSeF,
- Numer faktury ustrukturyzowanej a JPK,
- „Refakturowanie”, (data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego i data wystawienia refaktury, refakturowanie świadczeń złożonych np. media przy wynajmie, leasingu, stawki podatkowe).
- Omówienie wzorca faktury ustrukturyzowanej.
III. Rodzaje dokumentów wystawianych przy użyciu w KSeF,
- Faktury ustrukturyzowane dla kontrahentów krajowych oraz zagranicznych,
- Faktury ustrukturyzowana a nota korygująca,
- Anulowanie faktury ustrukturyzowanej,
- Duplikat faktury ustrukturyzowanej,
- Faktury „VAT-RR”, faktury metoda kasowa, system marży,
- Faktura wystawiana przez nabywcę (samofakturowanie),
- Faktur wystawiona przez podmiot zagraniczny a KSeF,
- Faktura wystawia przez podmiot zwolniony na podstawie art. 43 oraz 113 ustawy o VAT,
- Faktury wystawiania w ramach OSS i IOSS,
- Faktura ustrukturyzowana a kasa fiskalna,
- Faktury wystawione w okresie niedostępności KSeF (tzw. tryb „offline”) oraz związane z nimi obowiązki,
- Faktury ustrukturyzowane wystawione w okresie awarii KSeF,
- Znaczenie kodu QR umieszczanego obowiązkowo na wydruku lub obrazie elektronicznym faktur wystawianych w KSeF.
IV. Moment wystawienia i otrzymania faktury ustrukturyzowanej oraz ich korygowanie
- moment wystawienia faktury w KSeF w świetle przepisów ustawy o VAT,
- data wystawienia faktury w KSeF a data powstania obowiązku podatkowego VAT,
- moment otrzymania faktury w KSeF w świetle przepisów ustawy o VAT,
- moment otrzymania faktury w KSeF a prawo do odliczenia podatku VAT.
V. Korygowanie faktur od lipca 2024 r.
- Korygowanie faktur ustrukturyzowanych wyłącznie w KSeF,
- Korygowanie faktur wystawionych poza KSeF (przed lipcem 2024 r.),
- Wystawianie faktur korygujących poza KSeF – czy to będzie możliwe?
- Specyfika korekty in minus podatku należnego od lipca 2024 r.
- Specyfika korekty in minus podatku naliczonego.
VI. Korzyści wynikające z dobrowolnego stosowania faktur ustrukturyzowanych:
- 40-dniowy zwrot podatku VAT,
- Ułatwione stosowanie korekty in minus po stronie sprzedawcy i nabywcy,
- Brak konieczności dostarczania JPK_FA na żądanie organów podatkowych,
- Brak obowiązków związanych z autentycznością pochodzenia, czytelnością oraz integralnością faktur,
- Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych przez system KSeF.
VII. Zakres automatycznej kontroli faktur w systemie KSeF przez Krajową Administrację Skarbową.
VIII. Sankcje w zakresie nieprawidłowości w korzystaniu z KSeF od stycznia 2025 r.:
- Sankcja za wystawienie faktury poza KSeF,
- Sankcje za wystawienie faktur w niewłaściwym formacie w okresie awarii lub w trybie „offline”,
- Sankcje za opóźnione przesłanie do KSeF faktur wystawionych w okresie awarii lub w trybie „offline”.
IX. Numer systemowy nadawany fakturze przez KSeF a opis przelewu za fakturę ustrukturyzowaną:
- Numer KSeF a pojedyncze przelewy przy użyciu mechanizm podzielonej płatności),
- Numer KSeF a zbiorcze przelewy przy użyciu mechanizm podzielonej płatności),
- Numer KSeF a „zwykłe” przelewy pomiędzy podmiotami będącymi podatnikami VAT czynnymi.
EFEKTEM KSZTAŁCENIA NA KURSIE BĘDZIE:
1) poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych dotyczących Krajowego Systemu e-faktur, związanych z tym obowiązków podatników, zasad korzystania z systemu, terminów wdrożenia, ewentualnych konsekwencji związanych z brakiem wdrożenia systemu w ustawowym terminie,
2) umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
3) umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
SPOSÓB I FORMA ZALICZENIA:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie § 23 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2175).
DODATKOWE INFORMACJE:
Zgłoszenie na kurs dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wroclaw.skwp.pl.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w kursie prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@jeleniagora.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.