WYKŁADOWCA: MARCIN OTRĘBA – doktorant w WSB we Wrocławiu; absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UW oraz studiów podyplomowych na kierunku Podatki w WSB we Wrocławiu; specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz zagadnieniami związanymi z kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej; posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego; wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu; trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej; doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach zajmując się podatkiem od towarów i usług; od 2020 roku związany z Kancelarią Staniek & Partners; od 2010 roku związany z WSB we Wrocławiu, w której prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego; w ramach własnej działalności projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla: US z ramienia CEZMF, WSB, Wektor Wiedzy, Oddziałów SKwP, PTE czy Akademii Kształcenia Kadr; autor licznych publikacji dla biuletynu VAT wydawnictwa INFOR; od 2021 roku adiunkt na Wydziale Finansów i Zarządzania WSB we Wrocławiu.
CEL KURSU ORAZ WYMAGANIA WSTĘPNE DLA SŁUCHACZY:
Celem kursu jest przekazanie słuchaczom informacji dotyczących Krajowego Systemu e-faktur, związanych z tym obowiązków podatników, zasad korzystania z systemu, terminów wdrożenia, ewentualnych konsekwencji związanych z brakiem wdrożenia systemu w ustawowym terminie.
Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
UCZESTNICY SZKOLENIA: osoby zajmujące się zawodowo zagadnieniem rozliczenia podatku VAT i fakturowania, księgowi, główni księgowi, kierownicy, zastępcy i specjaliści działów logistyki, zakupów i sprzedaży
ORGANIZACJA:
CZAS TRWANIA KURSU: 7 godzin (godzina lekcyjna to 45 minut)/ 9:00 - 14:45
Kurs realizowany jest w formie online.
OPIS SZKOLENIA I WYMAGANIA SPRZĘTOWE:
Uczestnik powinien dysponować komputerem lub urządzeniem mobilnym, z dostępem do Internetu (przeglądarka Google Chrome lub Firefox).
Szkolenie prowadzone jest w formule online, zapewniającej kontakt z wykładowcą (za pośrednictwem kamery) poprzez platformą internetową.
METODY PRACY I MATERIAŁY SZKOLENIOWE:
Proces kształcenia na szkoleniu realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z ćwiczeniami praktycznymi ONLINE, polegających na zdalnym, w czasie rzeczywistym, interaktywnym spotkaniu video z wykładowcą, do którego otrzymują Państwo dostęp za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę, które zostaną przesłane Państwu w formie elektronicznej przed szkoleniem.
PLAN NAUCZANIA:
I. Ważne daty:
• 2024 r. wejście w życie obowiązkowych e-Faktur.
• okres przejściowy 1.01.2022 – 2024 – dobrowolne korzystanie z e-Fakturowania, okres ten został zaplanowany jako okres „testowy,
• 2024 r. – obowiązkowe e-Faktury również dla podmiotów zagranicznych posiadających stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów VAT w Polsce,
II. Najważniejsze pojęcia dotyczące KSeF:
• Faktury wg Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz wg polskiej ustawy o VAT,
• Postaci faktury przewidziane przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz polskiej ustawy o VAT,
• Faktury ustrukturyzowanej,
• Faktura ustrukturyzowana a faktura elektroniczna,
• Zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralności treści, czytelności treści,
• Wystawienie faktury w ustrukturyzowanej a akceptacja kontrahenta,
• Terminy wystawiania faktur ustrukturyzowanych,
• Elementy faktury ustrukturyzowanej,
• Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych.
III. Korzystanie z KSeF:
• Rodzaje dokumentów wystawianych przy użyciu w KSeF,
• Proces wystawienia faktury w KSeF,
• Walidacja faktury wysłanej do KSeF w celu wystawienia,
• Informacje dodatkowe w fakturach ustrukturyzowanych oraz załączniki do faktur ustrukturyzowanych (np. protokoły odbioru, warunki dostawy INCOTERMS, nr WZ, adres dostawy, dane odbiorcy innego niż nabywca itp.),
• Weryfikacja uprawnień osoby/podmiotu do korzystania z KSeF,
• Wystawienie faktury w KSeF a zgoda nabywcy,
• Otrzymywanie faktur w KSeF oraz dostęp do faktur wystawionych i otrzymanych w KSeF,
• Numer faktury ustrukturyzowanej a JPK,
• „Refakturowanie”, (data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego i data wystawienia refaktury, refakturowanie świadczeń złożonych np. media przy wynajmie, leasingu, stawki podatkowe).
IV. Określenie momentu wystawienia i otrzymania faktury ustrukturyzowanej:
• moment wystawienia faktury w KSeF w świetle przepisów ustawy o VAT,
• data wystawienia faktury w KSeF a data powstania obowiązku podatkowego VAT oraz PIT/CIT
• moment otrzymania faktury w KSeF w świetle przepisów ustawy o VAT,
• moment otrzymania faktury w KSeF a prawo do odliczenia podatku VAT.
V. Zasady korygowania faktur ustrukturyzowanych (wystawionych w KSeF):
• Faktury wystawione poza KSeF czy można korygować ją w formie ustrukturyzowanej czy w formie „tradycyjnej”?
• Terminy oraz zasady korygowania faktur ustrukturyzowanych,
• Faktury ustrukturyzowana a nota korygująca,
• Anulowanie faktury ustrukturyzowanej,
• Duplikat faktury ustrukturyzowanej,
• Faktury „VAT-RR”, faktury metoda kasowa, system marży,
• Faktura wystawiana przez nabywcę (samofakturowanie),
• Faktur wystawiona przez podmiot zagraniczny,
• Faktura wystawia przez podmiot zwolniony na podstawie art. 43 oraz 113 ustawy o VAT,
• Faktura ustrukturyzowana a kasa fiskalna.
VI. Korzyści wynikające z dobrowolnego stosowania faktur ustrukturyzowanych:
• 40-dniowy zwrot podatku VAT,
• Ułatwione stosowanie korekty in minus po stronie sprzedawcy i nabywcy,
• Brak konieczności dostarczania JPK_FA na żądanie organów podatkowych,
• Brak obowiązków związanych z autentycznością pochodzenia, czytelnością oraz integralnością faktur,
• Zakres automatycznej kontroli faktur w systemie KSeF przez Krajową Administrację Skarbową.
VII. Zakres automatycznej kontroli faktur w systemie KSeF przez Krajową Administrację Skarbową.
EFEKTEM KSZTAŁCENIA NA KURSIE BĘDZIE:
1) poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych dotyczących Krajowego Systemu e-faktur, związanych z tym obowiązków podatników, zasad korzystania z systemu, terminów wdrożenia, ewentualnych konsekwencji związanych z brakiem wdrożenia systemu w ustawowym terminie,
1) umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
2) umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
SPOSÓB I FORMA ZALICZENIA:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie par. 22 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. poz. 652).
DODATKOWE INFORMACJE:
Zgłoszenie na kurs dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wroclaw.skwp.pl.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w kursie prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@jeleniagora.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.