WYKŁADOWCA: MARCIN OTRĘBA – doktorant w WSB we Wrocławiu; absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UW oraz studiów podyplomowych na kierunku Podatki w WSB we Wrocławiu; specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz zagadnieniami związanymi z kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej; posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego; wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu; trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej; doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach zajmując się podatkiem od towarów i usług; od 2020 roku związany z Kancelarią Staniek & Partners; od 2010 roku związany z WSB we Wrocławiu, w której prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego; w ramach własnej działalności projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla: US z ramienia CEZMF, WSB, Wektor Wiedzy, Oddziałów SKwP, PTE czy Akademii Kształcenia Kadr; autor licznych publikacji dla biuletynu VAT wydawnictwa INFOR; od 2021 roku adiunkt na Wydziale Finansów i Zarządzania WSB we Wrocławiu.
CEL KURSU ORAZ WYMAGANIA WSTĘPNE DLA SŁUCHACZY:
Celem kursu jest przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności dotyczących korygowania zdarzeń gospodarczych w podatku VAT.
Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
UCZESTNICY SZKOLENIA: Szkolenie adresowane jest do pracowników działów księgowych i biur rachunkowych, dyrektorów finansowych, głównych księgowych, radców prawnych, doradców podatkowych oraz przedsiębiorców.
ORGANIZACJA:
CZAS TRWANIA KURSU: 7 godzin (godzina lekcyjna to 45 minut) / 9:00 - 14:45
Kurs realizowany jest w formie online.
OPIS SZKOLENIA I WYMAGANIA SPRZĘTOWE:
Uczestnik powinien dysponować komputerem lub urządzeniem mobilnym, z dostępem do Internetu (przeglądarka Google Chrome lub Firefox).
Szkolenie prowadzone jest w formule online, zapewniającej kontakt z wykładowcą (za pośrednictwem kamery) poprzez platformę internetową.
METODY PRACY I MATERIAŁY SZKOLENIOWE:
Proces kształcenia na szkoleniu realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z ćwiczeniami praktycznymi ONLINE, polegających na zdalnym, w czasie rzeczywistym, interaktywnym spotkaniu video z wykładowcą, do którego otrzymują Państwo dostęp za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę, które zostaną przesłane Państwu w formie elektronicznej przed szkoleniem.
PLAN NAUCZANIA:
I. Wystawienia faktur korygujących – o czym warto wiedzie:
1) Przyczyny wystawienia faktur korygujących:
• następcze okoliczności wystawienia faktury - wpływ na ujęcie we właściwym okresie rozliczeniowym,
• pierwotne okoliczności wystawienia faktury - wpływ na ujęcie we właściwym okresie rozliczeniowym.
2) Czy zawsze istnieje obowiązek wystawienia faktury korygującej:
• w jakich sytuacjach należy wystawić fakturę korygującą,
• jaki jest termin wystawienia faktury korygującej,
• czy można wystawić kilka faktur korygujących do jednej faktury pierwotnej?
• czy jest obowiązek wystawienia faktury korygującej do faktury uproszczonej lub faktury RR?
• obowiązek wystawienia faktury korygującej do faktury wystawionej do paragonu a korekta sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej?
• faktura korygująca a nota korygującą - jakich pomyłek na fakturze nie można korygować notą?
3) Treść faktury korygującej po zmianie przepisów od 2022 roku:
• obowiązkowe elementy faktury korygującej po zmianach przepisów od 2022 roku,
• faktury zbiorcze korygujące po zmianach przepisów od 2022 roku,
• faktury korygujące do faktur ustrukturyzowanych.
4) Czy powinniśmy wystawić faktury korygujące „do zera”?
• wystawianie faktur korygujących „do zera” w interpretacjach organów podatkowych,
• korygowanie strony transakcji lub innych pomyłek poprzez wystawienie faktur korygujących „do zera” - czy prawidłowe?
5) Anulowanie faktury czy jest bezpieczne:
• aktualne stanowisko organów podatkowych,
• technika anulowania faktury,
• czy można wystawić fakturę korygującą do anulowanej faktury?
• czy można anulować fakturę poprzez wystawienie faktury korygującej „do zera”?
6) Faktury korygujące wystawione z powodu popełnionego błędu lub nowych okoliczności a moment dokonania korekty podatku należnego i naliczonego od 2021 roku:
• zwroty towarów, rabaty, zwroty zaliczek,
• zmiana sposobu opodatkowania transakcji lub zmiana strony zobowiązanej do opodatkowania transakcji a korekta u nabywcy i sprzedawcy - np. zmiana ze sprzedaży opodatkowanej na sprzedaż zwolnioną lub zmiana z opodatkowania na zasadach ogólnych na odwrotne obciążenia itp.,
• zmiana sposobu opodatkowania zaliczki a korekta u nabywcy i sprzedawcy,
• błędny kurs walutowy zastosowany dla przeliczenia podatku VAT,
• korekta sprzedaży objętej odwrotnym obciążeniem - konsekwencje u nabywcy i wystawcy,
• błędy na fakturze (np. błędna data sprzedaży, błędna nazwa towaru lub usługi itp.) a odliczenie VAT i zaliczenie do kosztów u nabywcy,
• odliczenie VAT i korekta w przypadku zawyżenia i zaniżenia kwoty podatku na fakturze pierwotnej (błędna stawka, błędna cena, błędny kurs walutowy itp.) - błędy, które nie powodują u nabywcy utraty prawa do odliczenia VAT i sposoby ich korekty,
• błędna ilość lub zmiana ilości towaru lub usług na fakturze a prawo do odliczenia u nabywcy i korekta u sprzedawcy?
• błędna cena lub zmiana ceny towaru lub usługi na fakturze a prawo do odliczenia u nabywcy i korekta u sprzedawcy?
• inne błędy na fakturach a rozliczenie zakupu przez nabywcę i sprzedaży przez dostawce - pytania uczestników.
7) Jak wygląda korygowanie w transakcjach zagranicznych po zmianach SLIM VAT 3:
• korekty transakcji WDT, eksportu towarów, eksportu usług,
• korekta transakcji zagranicznych opodatkowanych stawką 0% w razie konieczności opodatkowania stawką krajową - czy wystawiać fakturę korygującą?
• korekty informacji VAT-UE w związku z korektami transakcji wewnątrzwspólnotowych,
• korekty WNT, importu usług oraz innych odwrotnych obciążeń od 2021 roku - przyczyna korekty a moment ujęcia w rozliczeniu VAT od 2021 roku,
• korekta importu towarów,
• kurs walutowy przy korektach pojedynczych i zbiorczych.
8) Dokumentowanie korekty przez sprzedawcę dla potrzeb rozliczenia VAT oraz moment dokonania korekty:
• kiedy wymagane jest posiadanie dokumentacji z której wynika, że uzgodniono z nabywcą warunki korekty,
• w jakich sytuacjach można korygować podatek należny dokumentacji z której wynika, że uzgodniono z nabywcą warunki korekty,
• faktura ustrukturyzowana a odmienny moment korekty podatku należnego.
II. Niecodzienne zdarzenia korekty podatku VAT należnego i naliczonego:
1) Korekta z tytułu ulgi na złe długi po orzeczeniu TSUE oraz zmianach przepisów od 2021 roku:
• korekta podatku należnego po stronie sprzedawcy po zmianach przepisów,
• korekta podatku naliczonego po stronie nabywcy po zmianach przepisów.
2) Korekty samochodowe:
• zmiana przeznaczenia w trakcie użytkowania pojazdu,
• sprzedaż podjazdu a korekta podatku naliczonego.
3) Zbycie, likwidacja, zmiana przeznaczenia towarów przed upływem okresu korekty:
• likwidacja, porzucenie, odsprzedaż inwestycji w obcym środku trwałym a korekta VAT,
• zmiana przeznaczenia towarów handlowych a korekta VAT,
• zmiana przeznaczenia środka trwałego a korekta VAT - jednorazowa czy wieloletnia?
III. Ujęcie faktur korygujących oraz korekt VAT w JPK_V7:
1) W którym okresie rozliczeniowym w JPK wykazywana jest korekta:
• korekty podatku VAT ujmowane na bieżąco,
• korekty podatku VAT wymagające korekty JPK_V7,
• korekta JPK_V7 a „czynny żal” – zmiana przepisów od 2022 r.
2) Inne dokumenty, na podstawie których wykazywana jest korekta w JPK_V7
• korekty wykazywane dokumentem WEW,
• korekty wykazywane na podstawie dokumentów źródłowych.
IV. Faktura korekta w Krajowym systemie e-Faktura
1) Elementy niezbędne na fakturze ustrukturyzowanej,
2) Błędy w danych teleadresowych jak sporządzić korektę w KSF,
3) Czy uzgodnienia z nabywcą wciąż będą obowiązywały przy fakturze ustrukturyzowanej,
4) Brak akceptacji nabywcy a wystawienie faktury korygującej.
EFEKTEM KSZTAŁCENIA NA KURSIE BĘDZIE:
1) poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych dotyczących korygowania zdarzeń gospodarczych w podatku VAT,
2) umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
3) umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
SPOSÓB I FORMA ZALICZENIA:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie par. 22 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 roku w sprawie.
DODATKOWE INFORMACJE:
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wroclaw.skwp.pl.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w szkoleniu prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@jeleniagora.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.