Stowarzyszenie Księgowych w Polsce Oddział Dolnośląski we Wrocławiu, wzorem lat ubiegłych, proponuje Państwu skorzystanie z Akcji Edukacyjnej SKwP „BILANS I PODATKI 2024”, adresowanej do kadry kierowniczej i pracowników komórek finansowo-księgowych sporządzających roczne sprawozdania finansowe, właścicieli i pracowników biur rachunkowych prowadzących usługowo księgi rachunkowe, a także biegłych rewidentów, doradców podatkowych, dyplomowanych księgowych SKwP i osób zajmujących się w swoich firmach podatkami, księgowością i prawem.
AKCJA BILANS I PODATKI obejmuje 2 bloki tematyczne:
Blok I. RACHUNKOWOŚĆ
Blok II. PODATKI, w tym:
- Podatek VAT
- Podatki dochodowe CIT i PIT
ORGANIZACJA:
Czas trwania kursu:
Akcja obejmuje 22 godziny lekcyjne (godzina lekcyjna to 45 minut).
Kurs realizowany jest w formie online.
CEL KURSU ORAZ WYMAGANIA WSTĘPNE DLA SŁUCHACZY:
Celem akcji jest omówienie zagadnień związanych z zamknięciem roku obrotowego i sporządzeniem sprawozdania finansowego, a także, w powiązaniu z rachunkowością, omówienie zagadnień i zmian podatkowych VAT i CIT/PIT.
Słuchaczami kursu mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
METODY PRACY I MATERIAŁY SZKOLENIOWE:
Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z ćwiczeniami praktycznymi ONLINE, polegających na zdalnym, w czasie rzeczywistym, interaktywnym spotkaniu video z wykładowcą, do którego otrzymują Państwo dostęp za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę, które zostaną przesłane Państwu w formie elektronicznej przed szkoleniem.
UCZESTNICY SZKOLENIA:
AKCJA „BILANS I PODATKI 2024” adresowana jest do kadry kierowniczej i pracowników komórek finansowo-księgowych sporządzających roczne sprawozdania finansowe, właścicieli i pracowników biur rachunkowych prowadzących usługowo księgi rachunkowe, a także biegłych rewidentów, doradców podatkowych, dyplomowanych księgowych SKwP i osób zajmujących się w swoich firmach podatkami, księgowością i prawem.
TERMINY ZAJĘĆ:
09.01.2025 RACHUNKOWOŚĆ
„Bilansowe zamknięcie roku 2024”– 8h
WYKŁADOWCA: dr Teresa Cebrowska – doktor nauk ekonomicznych. Nauczyciel akademicki z wieloletnim stażem. Obecnie wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu rachunkowości, sprawozdawczości finansowej i analizy na studiach podyplomowych na wydziale Zarządzania Informatyki i Finansów UE we Wrocławiu i Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego; wykładowca na kursach i szkoleniach dla księgowych, biegłych rewidentów i doradców podatkowych organizowanych przez SKwP, PIBR i KIDP. Autorka blisko 100 artykułów i opracowań z zakresu polityki bilansowej, rachunkowości, sprawozdawczości i analizy finansowej w tym współautor 7 wydań „Komentarza do ustawy o rachunkowości” (opracowanie pod red. T. Kiziukiewicz). Biegły rewident badający od lat sprowadzania finansowe spółek kapitałowych. Aktualnie jako kluczowy biegły rewident w „Quatro” Kancelaria Biegłych Rewidentów we Wrocławiu. Opiekun wielu aplikantów. Członek rad nadzorczych spółek samorządowych. Członek Rad Programowych licznych ogólnopolskich konferencji, moderator i panelista wielu debat poświęconych rachunkowości, audytowi finansowemu i zawodom księgowym.
14.01.2025 PODATEK VAT
Podatek od towarów i usług (VAT) – zagadnienia związane z zamknięciem roku, aktualna praktyka oraz zmiany na 2025 r. – 7h
WYKŁADOWCA: Anna Michalak – Doradca podatkowy, partner w kancelarii SMW, która specjalizuje się w polskim i międzynarodowym prawie podatkowym, zapewniając klientom przede wszystkim obsługę podatkową restrukturyzacji przedsiębiorstw, sporządzanie dokumentacji cen transferowych oraz bieżące doradztwo w zakresie podatków dochodowych, VAT, lokalnych, a także w kwestiach celnych. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w międzynarodowych firmach doradczych oraz polskich kancelariach prawnych i podatkowych, świadczących usługi dla dużych, międzynarodowych grup kapitałowych. Obecnie wspiera klientów w optymalizacji ich obciążeń podatkowych poprzez audyty i przeglądy podatkowe, świadczy usługi due diligence, a także prowadzi szkolenia branżowe.
22.01.2025 PODATKI DOCHODOWE CIT i PIT
Podatek dochodowy od osób prawnych (PDOP)/Podatek dochodowy od osób fizycznych (PDOF) - zamknięcie roku 2024r. – 7h
WYKŁADOWCA: Bartłomiej Chałupiński - Licencjonowany doradca podatkowy, prawnik. Ukończył studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego oraz studia podyplomowe na kierunku Finanse i Rachunkowość na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w renomowanych firmach doradczych w Szczecinie oraz we Wrocławiu, a także odbywając staż w międzynarodowej kancelarii prawnej w Berlinie. W swojej praktyce zawodowej kierował wewnętrznym działem podatkowym w jednej z największych polskich firm z branży gier komputerowych. Obecnie prowadzi kancelarię doradztwa podatkowego BC-TAX, w ramach której doradza zarówno krajowym, jak i zagranicznym podmiotom z branży energetycznej, automotive, e-commerce, oraz IT głównie w zakresie podatku VAT oraz CIT ze szczególnym uwzględnieniem rozliczania ulg i preferencji podatkowych w obszarze innowacji i nowych technologii. Prowadził wiele szkoleń poświęconych tematyce podatkowej organizowanych zarówno dla potrzeb wewnętrznych Klientów (dotyczące zmian podatkowych oraz szkolenia „skrojone na miarę” dotyczące zagadnień istotnych z punktu widzenia Klienta), jak i w roli wykładowcy współpracującego z zewnętrznymi firmami szkoleniowymi oraz uczelniami wyższymi.
PLAN NAUCZANIA:
BLOK I: RACHUNKOWOŚĆ
„Bilansowe zamknięcie roku 2024”– 8h
- Zmiany prawa mające wpływ na sprawozdanie finansowe za 2024 r
- Implementacja dyrektyw UE
- Zmiany w ustawie o rachunkowości
- Zmiany w krajowych standardach rachunkowości i nowe stanowiska
- Odpowiedzialność za księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe
- Obowiązki i odpowiedzialność osób którym powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych
- Obowiązki i odpowiedzialność kierownika jednostki
- Odpowiedzialność obowiązki osób sprawujących nadzór nad jednostką
- Ogólne zasady sporządzania i zatwierdzania sprawozdania finansowego
- Polityka rachunkowości w kontekście reguł nadrzędnych i formatu SF
- Czynności przygotowawcze – sprawdzenie poprawności i kompletności zapisów
- Inwentaryzacja jako mechanizm samokontroli w rachunkowości
- Procedura zamknięcia ksiąg, zatwierdzenia SF i jego upublicznienia
- Ogólne zasady wyceny aktywów i pasywów
- Prawo do uproszczeń a zasada rzetelnego i jasnego obrazu
- Ujęcie i prezentacja aktywów i pasywów wg załącznika nr 1 UoR
- Przychody i koszty wg załącznika nr 1 UoR
- Klasyfikacja i współmierność
- Przychody ze sprzedaży jako kluczowa pozycja rachunku zysków i strat
- Informacja dodatkowa
- Przedmiot i zakres
- Pozycje newralgiczne wymagające ujawnienia
- Pozostałe elementy sprawozdania finansowego
- Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
- Rachunek przepływów pieniężnych
- Badanie sprawozdania finansowego
- Przygotowanie sprawozdania finansowego i ksiąg rachunkowych do badania
- Procedura, metodologia badania i postać sprawozdania z badania
BLOK II: PODATEK VAT
Podatek od towarów i usług (VAT) – zagadnienia związane z zamknięciem roku, aktualna praktyka oraz zmiany na 2025 r. – 7h
- Check lista obowiązków
- ulga na złe długi
- oznaczenia GTU i inne w JPK_VAT
- biała lista podatników VAT
- Prawo do odliczenia VAT, proporcja odliczenia VAT i korekty VAT
- ustalenie proporcji oraz preproporcji, korekta roczna podatku naliczonego
- wpływ korekty VAT na rozliczenie w podatku dochodowym
- zasady i terminy rozliczania podatku naliczonego
- przypadki, w jakich nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego
- możliwość (przy spełnieniu określonych warunków) odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług noclegowych
- gastronomia, catering a odliczenie VAT – zasada stałości (wyrok TSUE), usługi turystyki
- zasada neutralności (wyrok TSUE)
- należyta staranność, dobra wiara a rozliczenie podatku naliczonego
- Zasady i terminy wystawiania faktur
- na kim spoczywa obowiązek wystawienia faktury i w jakich sytuacjach
- „pusta faktura” i jej skutki
- „refakturowanie”
- faktury dokumentujące otrzymanie zaliczki, zadatku, przedpłaty
- dokumentowanie importu usług, zakupu towarów gdzie podatnikiem jest nabywca oraz WNT
- faktura korygująca a nota korygująca, zbiorcza faktura korygująca, faktury zwiększające i obniżające podstawę opodatkowania, dokumentowanie rabatów pośrednich
- duplikat faktury, faktury do paragonów, dokumenty uznawane za faktury
- różnica między „anulowaniem” faktury a korektą do „zera”
- Data powstania obowiązku podatkowego
- określenie daty powstania obowiązku podatkowego
- data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego
- w jakich sytuacjach wystawienie faktury oznacza obowiązek zapłaty podatku VAT
- świadczenia o charakterze ciągłym
- Transakcje wewnątrzwspólnotowe
- Warunki, jakie należy spełnić, aby można było uznać, iż doszło do przemieszczenia towarów
- wykaz dokumentów potwierdzających przemieszczenie towarów do innego państwa członkowskiego
- rola informacji podsumowującej
- Eksport i import towarów oraz zaliczka w eksporcie
- rozliczanie zaliczki w eksporcie towarów
- terminy rozliczenia eksportu w przypadku braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE
- warunki, spełnienie których umożliwia rozliczenie importu towarów w trybie uproszczonym
- Działalność socjalna, promocyjna, reklamowa i reprezentacyjna związana z zakończeniem roku
- Opodatkowanie VAT niektórych wybranych świadczeń na potrzeby reprezentacji i reklamy – przekazanie kontrahentom „koszy prezentowych”, prezentu świątecznego w postaci butelki alkoholu, gadżety reklamowe, przyjęcie świąteczne, wystrój firmy, czy imprezy integracyjno-promocyjne
- Działalność socjalna i inne świadczenia na rzecz pracowników i współpracowników – imprezy świąteczne, prezenty, bony i talony
- Pomoc powodzianom
- Podatek VAT jako koszt uzyskania przychodu
- Kiedy podatek należny będzie mógł być kosztem podatkowym?
- Kiedy podatek naliczony będzie mógł być kosztem? Uwaga na transakcje zagraniczne z UE i spoza UE – podejście organów podatkowych
- Zmiany przepisów dotyczące podatku VAT – podsumowanie roku 2024
- Wybrane interpretacje, objaśnienia i komunikaty Ministra Finansów wydane w trakcie 2024 r. w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących stosowania ww. zmian w podatku VAT
- Omówienie nadchodzących zmian w podatku od towarów i usług w 2025 r. oraz 2026 r. (z uwzględnieniem KSeF).
- Omówienie najważniejszych wyroków NSA/TSUE
BLOK II: PODATKI DOCHODOWE CIT i PIT
Podatek dochodowy od osób prawnych (PDOP)/Podatek dochodowy od osób fizycznych (PDOF) - zamknięcie roku 2024r. – 7h
1) Wyodrębnienie dwóch źródeł przychodów: zyski kapitałowe i przychody z innych źródeł
2) Moment powstania przychodów, w tym:
- przychody należne
- przychody powstałe ostatniego dnia okresu rozliczeniowego
- zaliczki – kiedy ująć w przychodach?
- nieodpłatne i częściowo odpłatne świadczenia
3) Koszty uzyskania przychodów, w tym:
- podział na koszty bezpośrednie i pośrednie
- koszty poniesione na przełomie lat
- szczególne zasady rozliczania kosztów uzyskania przychodów z tytułu wynagrodzeń i składek ZUS wypłaconych na podstawie umów o pracę
4) Wybrane wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów na gruncie CIT, m.in:
- reprezentacja
- odszkodowania i kary umowne
- koszty związane z użytkowaniem samochodów osobowych
5) Wybrane ulgi, odliczenia oraz roczne zeznanie podatkowe CIT-8
- odliczanie strat podatkowy z lat ubiegłych
- przekrojowe omówienie zakresu zastosowania najistotniejszych ulg podatkowych (B+R, na ekspansję, na robotyzację, sponsoring)
- CIT-8 jak uzupełnić wraz z załącznikami
6) Ulgi i preferencje podatkowe w PIT
- Ulga dla młodych
- Ulga dla pracujących emerytów
- Ulga na powrót
- Ulga dla rodzin 4+
- Ulga prorodzinna
- Ulga rehabilitacyjna
- Ulga na dzieci
- Ulga na Internet
- Ulga na termomodernizację
- Ulga na IKZE
7) Omówienie rocznych zeznań podatkowych dla celów PIT
EFEKTEM KSZTAŁCENIA NA KURSIE BĘDZIE:
- poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych z zakresu obowiązków podatkowych i księgowych związanych z zamknięciem roku obrotowego oraz w zakresie najnowszych zmian w podatkach VAT, CIT i PIT,
- umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
SPOSÓB I FORMA ZALICZENIA:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie § 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2175).
INFORMACJE DODATKOWE:
Dla uczestników szkolenia publikacja ZAMKNIĘCIE ROKU 2024 w promocyjnej cenie, dostępnej po użyciu kodu rabatowego przesłanego do członków SKwP: LINK
Istnieje możliwość zapisania się na poszczególne dni szkolenia, szczegółowe informacje na naszej stronie internetowej: LINK
DODATKOWE INFORMACJE:
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wroclaw.skwp.pl.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w szkoleniu prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania powyższą tematyką. Forma i termin rozpoczęcia i zakończenia kursu mogą ulec zmianie.
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@jeleniagóra.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.