ORGANIZACJA:
Termin zajęć: 12.03.2025 / 9:00 - 14:45
CZAS TRWANIA KURSU:
Kurs obejmuje 7 godzin lekcyjnych (godzina lekcyjna to 45 minut).
Kurs realizowany jest w formie online.
CEL KURSU ORAZ WYMAGANIA WSTĘPNE DLA SŁUCHACZY:
Szkolenie ma na celu podniesienie i uporządkowanie wiedzy uczestników w obszarze szczegółowych zasad rachunkowości budżetowej niezbędnej do zamknięcia roku 2024 i otwarcia roku 2025 w rachunkowości jednostki i prawidłowego przygotowania sprawozdań finansowych – ze specjalnym podkreśleniem aspektów praktycznych.
Słuchaczami kursu mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
METODY PRACY I MATERIAŁY SZKOLENIOWE:
Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z ćwiczeniami praktycznymi ONLINE, polegających na zdalnym, w czasie rzeczywistym, interaktywnym spotkaniu video z wykładowcą, do którego otrzymują Państwo dostęp za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę, które zostaną przesłane Państwu w formie elektronicznej przed szkoleniem.
UCZESTNICY SZKOLENIA:
Szkolenie adresowane jest w szczególności do pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej, w departamentach, wydziałach i referatach finansowo – księgowych, biurach jednostek budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych sektora publicznego.
WYKŁADOWCA: Lucyna Hanus - Absolwentka Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, były zastępca Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych właściwego w sprawach rozpoznawanych przez Regionalną Komisję Orzekającą we Wrocławiu. Posiada szeroką wiedzę z zakresu gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce Oddział we Wrocławiu jako wykładowca rachunkowości budżetowej.
PLAN NAUCZANIA:
Sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego za rok 2024
- Przepisy o rachunkowości dotyczące ksiąg rachunkowych, w tym:
- obowiązek określenia w aktualnej dokumentacji jednostki sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych;
- zasady ewidencji finansowo-księgowej i wykaz przyjętych przez jednostkę (możliwych) uproszczeń;
- KRS nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dacie bilansu – ujęcie i prezentacja”;
- wytyczne organów wykonawczych dotyczące zasad grupowania operacji gospodarczych istotnych dla rodzaju działalności oraz zasad sporządzania przez jednostki sprawozdań finansowych.
- Czynności wykonywane w ramach zamknięcia ksiąg rachunkowych, w tym:
- inwentaryzacja (metody, terminy, obowiązek udokumentowania i ujęcia w księgach wyników inwentaryzacji, osoby odpowiedzialne);
- wstępne i ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych.
- Sprawozdanie finansowe jednostki:
- zasady wyceny, ewidencji i prezentacji w bilansie aktywów trwałych (WNiP i środków trwałych) oraz aktywów obrotowych (zapasów, należności i środków pieniężnych) jednostki;
- wycena i ewidencja zobowiązań jednostki, w tym zaliczonych do długu publicznego spłacanego wydatkami i sprawozdanie Rb-Z;
- ewidencja przychodów i kosztów na kontach zespołu 4 i 7 jednostki oraz ich prezentacja w rachunku zysków i strat;
- operacje zwiększające i zmniejszające fundusz jednostki oraz zasady sporządzania zestawienia zmian w funduszu jednostki;
- informacja dodatkowa (minimalnych zakres określony przez Ministra Finansów, wytyczne i wzory określone przez organ wykonawczy JST, omówienie wybranych pozycji na przykładach sprawozdań sporządzanych przez JST).
- Rachunkowość budżetu JST oraz bilans z wykonania budżetu JST, w tym:
- ewidencja operacji pieniężnych w księgach budżetu JST, dochodów i wydatków budżetowych oraz środków pieniężnych w drodze i rozrachunków z budżetami;
- wycena i ewidencja należności i zobowiązań finansowych, odpisów aktualizujących należności z tytułu zagrożonych pożyczek oraz umorzenia zaciągniętych pożyczek;
- rezerwa na niewygasające wydatki;
- rozliczenia międzyokresowe budżetu JST;
- bilans z wykonania budżetu JST.
- Sprawozdanie finansowe JST, w tym:
- zakres możliwych wyłączeń stosowanych przy sporządzaniu łącznych bilansów, rachunków zysków i strat oraz zestawień zmian w funduszu jednostki;
- informacja dodatkowa sprawozdania finansowego JST (m.in. jednolite zasady wyceny, prezentacja długu JST, informacja o pożyczkach zagrożonych).
EFEKTEM KSZTAŁCENIA NA KURSIE BĘDZIE:
- nabycie i poszerzenie posiadanej wiedzy zawodowej z zakresu obowiązków księgowych związanych z zamknięciem roku obrotowego i sporządzeniem sprawozdania finansowego w jednostkach budżetowych,
- umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
SPOSÓB I FORMA ZALICZENIA:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie § 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2175).
INFORMACJE DODATKOWE:
Dla uczestników szkolenia publikacja ZAMKNIĘCIE ROKU 2024 w promocyjnej cenie, dostępnej po użyciu kodu rabatowego przesłanego do członków SKwP: LINK
DODATKOWE INFORMACJE:
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wroclaw.skwp.pl.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w szkoleniu prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania powyższą tematyką. Forma i termin rozpoczęcia i zakończenia kursu mogą ulec zmianie.
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@wroclaw.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.