Miasto:
Wrocław
Miejsce:
ul. Gen. Józefa Bema 7-9/1A
50-265 Wrocław
Termin rozpoczęcia:
08.11.2023
Godzina rozpoczęcia kursu:
09:00
Typ:
SZKOLENIE
Tryb:
W DNI ROBOCZE
Opłata:
990,- zł od osoby
950,- zł Cena dla członków

WYKŁADOWCA: DARIUSZ POLAKOWSKI - Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, podyplomowych studiów na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz Uniwersytecie Warszawskim. Wieloletni pracownik organów podatkowych. W okresie pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu trener Ministra Finansów z zakresu podatku VAT, integracji europejskiej, komunikacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi w administracji. Przeprowadził ponad 2 tysiące szkoleń i wykładów z zakresu podatku od towarów i usług, których uczestnikami byli pracownicy organów podatkowych, doradcy podatkowi, pracownicy pionów ekonomiczno – księgowych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek samorządu terytorialnego. Autor lub współautor publikacji związanych z problematyką podatku VAT. Jest osobą wysoce komunikatywną o ogromnym DOŚWIADCZENIU I NIEKWESTIONOWANEJ WIEDZY.

CEL KURSU ORAZ WYMAGANIA WSTĘPNE DLA SŁUCHACZY:
Celem kształcenia kursu jest kompleksowa analiza konstrukcji i funkcjonowania podatku VAT. Zajęcia organizowane są w formie warsztatów, co pozwala słuchaczom połączyć teorię z praktyką naliczania i rozliczania podatku VAT. Szkolenie kierowane jest do osób, które chcą się zapoznać z podatkiem VAT od podstaw, a także dla tych którzy chcą usystematyzować i ugruntować swoja wiedzę w tym zakresie. W trakcie zajęć omówionych zostanie kilkadziesiąt praktycznych przykładów, z którymi uczestnicy stykają się w życiu zawodowym.
Słuchaczami kursu mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
UCZESTNICY SZKOLENIA:
Osoby zajmujące się zawodowo zagadnieniem rozliczania podatku VAT, księgowi, główni księgowi, kierownicy, zastępcy, biura rachunkowe i doradztwa podatkowego

ORGANIZACJA:

CZAS TRWANIA KURSU:
08 - 09 listopada 2023
16 - 17 listopada 2023
4 dni / 30 godzin lekcyjnych (godzina lekcyjna to 45 minut) / 9:00

Kurs realizowany jest w formie stacjonarnej.

METODY PRACY I MATERIAŁY SZKOLENIOWE:
Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z elementami ćwiczeń praktycznych w formie warsztatów. Stosowane są metody i techniki nauczania skoncentrowane na praktycznych aspektach rozwiązywania problemów. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę.

PLAN NAUCZANIA:

I Dzień (8 h) / 9:00 - 15:30
1. Zwolnienie podmiotowe oraz zasady rejestracji dla celów VAT, terminy rozliczeń
- rejestracja podmiotu, możliwość odmowy rejestracji, odpowiedzialność solidarna pełnomocnika,
- rozszerzenie katalogu przesłanek umożliwiających wykreślenie podatnika z rejestru podatników VAT,
- zwolnienie podmiotowe – limit i wyłączenia,
- omówienie druku zgłoszenia Vat-R
2. Biała lista podatników VAT:
a) zakres danych przechowywanych w rejestrze podatników,
b) możliwości w zakresie weryfikowania wiarygodności kontrahenta,
c) konsekwencje podatkowe dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub na rachunek nieujęty w wykazie - w podatku VAT oraz CIT i PIT,
d) odpowiedzialność solidarna w trybie przepisów ordynacji podatkowej oraz warunki po spełnieniu których instytucja ta nie ma zastosowania,
3. Zakres przedmiotowy – czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT
- dostawa towarów za wynagrodzeniem i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
- świadczenia nieodpłatne: darowizny, poczęstunki w zakładzie pracy (kawa, herbata, ciastka itp.) użycie składników majątku firmy na cele osobiste, bony jednego i różnego przeznaczenia)),
- eksport towarów bezpośredni i pośredni, import towarów ( w tym tryb uproszczony),
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
- import usług, zakup towarów dla których podatnikiem jest nabywca,
- zasady opodatkowania spisu z natury,
- czynności wyłączone spod opodatkowania podatkiem VAT,
4. Miejsce świadczenia
- miejsce świadczenia przy dostawie towarów, w tym kontrakty wielostronne,
- miejsce świadczenia usług (zasady ogólne, usługi budowlane, usługi poligraficzne, najem, dzierżawa, leasing, media),
- miejsce świadczenia przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów,

II Dzień (8 h) / 9:00 - 15:30
5. Obowiązek podatkowy
- moment powstania obowiązku podatkowego - zasady ogólne,
- świadczenia o charakterze ciągłym,
- moment powstania obowiązku podatkowego - zasady szczególne (m.in. usługi budowlane, najmu, leasingu, dostawa mediów)
- „refakturowanie” świadczeń, zaliczki, świadczenia poza terytorium Polski,
- obowiązek podatkowy u podatników rozliczających się wg metody kasowej,
- obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek,
6. Podstawa opodatkowania
- zasady ustalania podstawy opodatkowania (zasada generalna i szczególne przypadki),
- podstawa opodatkowania z tytułu WNT,
- świadczenia złożone, dostawa nieruchomości,
- elementy podstawy opodatkowania przy odwrotnym obciążeniu,
- przypadki w jakich podstawa opodatkowania winna być podwyższona o koszty transportu, opakowań, ubezpieczenia,
7. Stawki podatku VAT
- rodzaje stawek podatkowych,
- zasady stosowania stawki 0% przy eksporcie towarów oraz WDT, wymogi dotyczące dokumentacji,
- zwolnienia przedmiotowe, (usługi szkoleniowe, ochrona zdrowia, dostawa nieruchomości)
8. Zasady i terminy dotyczące wystawiania faktur VAT, kasy rejestrujące
- faktury VAT jako dokumenty rejestrujące wykonanie czynności opodatkowanych,
- zasady i terminy wystawiania faktur,
- faktury korygujące i noty korygujące, duplikaty oraz inne dokumenty uznawane za faktury,
- terminy rozliczenia faktur korygujących zmniejszających i zwiększających wartość sprzedaży,
- paragon jako faktura, faktury elektroniczne,
- refakturowanie i anulowanie faktury VAT, faktury pro-forma, autofakturowanie,
- skutki podatkowe związane z wystawieniem faktury wcześniej niż 30 dni przed wykonaniem świadczenia,
- faktury do paragonów, w jakich sytuacjach dopuszcza się korektę numeru NIP na paragonie,
- faktury dokumentujące świadczenia objęte obowiązkowym mechanizmem płatności podzielonej,
- przy spełnieniu jakich warunków wystawienie faktury rodzi obowiązek odprowadzenia podatku w trybie art. 108 ustawy o VAT,
- KSeF – rejestracja do KSeF, zasady wystawiania faktur ustrukturyzowanych,
- odpowiedzialność karna i karna-skarbowa,

III Dzień (7 h) / 9:00 - 14:45
9. Odliczanie i zwrot podatku
- źródło podatku naliczonego,
- terminy odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupów krajowych, importu usług, WNT, zakupu towarów dla których podatnikiem jest nabywca, faktur metoda kasowa,
- błędnie wystawione faktury a prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- przypadki w jakich nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- zasada neutralności,
- zasada stałości,
- „należyta staranność, dobra wiara”
10. Rozliczanie podatku naliczonego na podstawie struktury sprzedaży
- sposób liczenia wskaźnika i pre-wskaźnika
- korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem środków trwałych, pozostałych zakupów i nieruchomości z zastosowaniem współczynnika,
11. VAT – samochody
a) przypadki w jakich przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego,
b) zasady prowadzenia ewidencji przebiegu,
c) korekta podatku naliczonego związane ze zmianą przeznaczenia pojazdu
d) omówienie druku Vat-26
12. Rozliczenie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym
- terminy zwrotu,
- warunki jakie należy spełnić aby uzyskać zwrot w trybie przyspieszonym,
- sytuacje w jakich organ podatkowy może przedłużyć termin zwrotu.

IV Dzień (7 h) / 9:00 - 14:45
13. Zagadnienia wybrane
a) JPK:
a) Struktura JPK_VAT (JPK V7M; JPK V7K; część ewidencyjna i deklaracyjna).
b) Ewidencja VAT - sprzedaż:
- podstawa opodatkowania poszczególnych rodzajów transakcji,
- data dokonania lub zakończenia dostawy towarów/wykonania usługi lub data otrzymania zapłat,
- dodatkowe kody identyfikujące poszczególne dostawy i usługi (GTU),
- dodatkowe kody identyfikujące transakcje,
- oznaczenia dowodów sprzedaży (WEW, FP, RO).
c) Ewidencja VAT - zakup:
- wartość netto oraz wysokość podatku naliczonego,
- wykazanie faktur dokumentujących WNT, ZTPN i import usług,
- dodatkowe kody identyfikujące transakcje zakupu,
- kody dowodów nabycia (MK, WEW, VAT RR),
d) JPK_VAT a rozliczenie kwartalne.
e) Błędy, pomyłki, zmiany danych w ewidencji VAT - obowiązek niezwłocznej korekty, sankcja za błąd w ewidencji VAT.
f) Faktura do paragonu (termin ujęcia w ewidencji VAT),
g) Zasady i procedura nakładania kar 500 zł za błędy popełnione w JPK_V7M(K),
b) Obowiązkowy mechanizm płatności podzielonej dla wybranych transakcji:
a) lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment,
b) obowiązek posiadania rachunku rozliczeniowego na potrzeby obsługi transakcji objętych obowiązkiem dokonywania zapłaty w systemie split payment,
c) sposób dokonania zapłaty a mechanizm podzielonej płatności,
d) wartość transakcji a mechanizm podzielonej płatności,
e) obowiązkowe oznaczenia na fakturach w związku z MPP,
f) konsekwencje podatkowe za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienie faktury dla transakcji objętej obowiązkowym MPP,
g) obowiązkowy MPP a koszty uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego,
h) możliwość opłacania zaliczki oraz dokonanie jednego przelewu w systemie MPP za więcej niż jedną fakturę,
c) Ulga na złe długi:
a) warunki i zasady stosowania ulgi,
b) orzecznictwo TSUE w tym zakresie
e) Transakcje trójstronne w procedurze uproszczonej
a) warunki jakie należy spełnić aby zastosować uproszczenie,
b) sposób ujęcia w ewidencji i informacji podsumowującej.
f) Składy konsygnacyjne
g) WIS
14. Rozwiązanie przykładu praktycznego zawierającego kilkadziesiąt operacji gospodarczych

W trakcie spotkania omówionych zostanie kilkadziesiąt różnego rodzaju zdarzeń gospodarczych z którymi uczestnicy mają do czynienia w swoim życiu zawodowym.

EFEKTEM KSZTAŁCENIA NA KURSIE BĘDZIE:
1) nabycie i poszerzenie posiadanej wiedzy zawodowej z zakresu naliczania i rozliczania podatku VAT od podstaw,
2) umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
3) umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.

SPOSÓB I FORMA ZALICZENIA:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie § 23 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2175).

DODATKOWE INFORMACJE:
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wroclaw.skwp.pl.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w szkoleniu prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.

WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@wroclaw.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.

ul. Gen. Józefa Bema 7-9/1A
50-265 Wrocław

kom. BIURO WE WROCŁAWIU - 531 012 973 (od pon. do pt. 7:30 - 15:30)
tel. 71 343 76 27
tel. 71 344 26 82
kom. SZKOLENIA - 601 792 390 Marzena Brzezińska
kom. SZKOLENIA - 537 622 800 - Zuzanna Niemasz
tel. ODDZIAŁ JELENIA GÓRA
tel. 75 64 12 200
kom. 603 783 626

biuro@wroclaw.skwp.pl
szkolenia@wroclaw.skwp.pl
kursy@wroclaw.skwp.pl

PKO Bank Polski S.A 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635

Oddział w Jeleniej Górze
ul.1-go Maja 76/1B
58-500 Jelenia Góra

tel. 75 64 12 200
kom. 603 783 626

szkolenia@jeleniagora.skwp.pl

PKO Bank Polski S.A. 71 1020 5242 0000 2702 0018 6635